Yhdysvalloissa tiestön korjausvelka on tähtitieteellinen ‒ Ruotsi käyttää teiden kunnossapitoon noin miljardi euroa vuodessa
USA:ssa on yli 6,4 miljoonaa kilometriä yleisiä teitä, joten korjattavaa riittää. Niistä 43 prosenttia on huonossa tai keskinkertaisessa kunnossa.
Tienpidosta on tingitty Suomen lisäksi USA:ssa ja Ruotsissa. Kuva: Wikimedia Commons, kuvankäsittely: Aatu JaakkolaYhdysvalloissa on teiden ja siltojen kunnossapidosta tingitty vuosia. Siellä korjausvelkaa on kertynyt monin kerroin Suomen 2,4 miljardia euroa enemmän.
Korjausvelka USA:ssa on 786 miljardia dollaria, eli noin 719 miljardia euroa, Yhdysvaltojen insinöörijärjestö ASCE:n raportti kertoo.
Toki maassa riittää tietäkin. Yleisiä teitä on 6,4 miljoonaa kilometriä vuonna 2019 niillä ajettiin noin 5 100 miljardia kilometriä.
Yleisistä teistä 43 prosenttia on huonossa tai keskinkertaisessa kunnossa. Suurin osa näistä teistä on muita kuin osavaltioiden välisiä pääteitä, esimerkiksi kaupunki- ja maaseutualueiden kokoojateitä.
Vuonna 2017 liittovaltio ja aluehallinto käyttivät 177 miljardia euroa teiden ja siltojen kunnossapitoon.
Marraskuussa 2021 presidentti Joe Biden hyväksyi mittavan infrastruktuuri- ja työllisyysohjelman, josta rahoitetaan tiestön lisäksi vesi- ja energiaverkkoa sekä laajakaistayhteyksiä. Ohjelman rahoitus on noin 1 200 miljardia dollaria.
Vastaava kehitys on toistunut myös Ruotsissa. Tosin sillä erolla, että hallitus on päättänyt lisätä korjausrahoitusta.
Hallitus esitti ensimmäisenä vuonnaan noin 90 miljoonaa euroa kunnossapidon parantamiseen. Paino on nykyisen tiestön kunnossapidossa uusien rakentamisen sijaan.
Valtion tieverkon kunnossapitoa vahvistetaan vuosina 2024 ja 2025 noin 26 miljoonalla eurolla. Yksityisteiden kunnossapitoon on vuonna 2024 osoitettu noin 140 miljoonaa euroa valtion tukea.
Vuonna 2023 teiden kunnossapidon budjetti Ruotsissa oli noin miljardi euroa.
Ruotsissa merkittävä osa tieverkkoa on rakennettu ennen vuotta 1970 ja ne alkavat olla peruskorjauksen tarpeessa, Ruotsin liikenneviraston raportti kertoo.
Kuten Suomessakin, yksityisteillä on Ruotsissa iso rooli yritysten liikenteelle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



