Lukijalta: Kotimainen uusiutuva diesel olisi hyvä keino pienentää liikenteen päästöjä – kysyntä nousisi sen verotusta laskemalla
Hinnanalennuksen muodossa tulevan porkkanan tarjoaminen on varmasti parempi vaihtoehto kuin kepillä ajaa ihmiset ostamaan aina vain uudempia, äärettömän kalliita autoja, kirjoittaa Ilmari Seutu.Liikenteen päästöt kattavat merkittävän osan maamme hiilidioksidipäästöistä ja on tärkeää pystyä vähentämään näitä päästöjä. Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa tai muusta syystä mahdollisuutta investoida huomattavan kalliiseen hybridi- tai täyssähköautoon, joka tuntuu olevan tänä päivänä ainoa laajalti hyväksytty ratkaisu liikenteen päästövähennyksiin.
Tästä syystä on oltava myös vaihtoehtoisia tapoja vähentää liikenteen päästöjä.
Yksi vaihtoehto on kotimainen, uusiutuva biodiesel. Se sopii sellaisenaan vanhempiin ja suuripäästöisiin dieselautoihin ja muihin dieselillä toimiviin koneisiin, mikä on erittäin suuri valtti maassa, jossa on vanhahko autokanta. Etenkään maamme itä- ja pohjoisosissa ei ole mitenkään tavatonta nähdä 20–30-vuotiaita ajoneuvoja päivittäisessä liikenteessä.
Biodieseliä on saatavilla useilta huoltoasemilta kautta maan. Silti suurin osa dieselautoilijoista, allekirjoittanut mukaan lukien, valitsee fossiilisen dieselin. Miksi näin sitten on? Vastaus löytyy heti vilkaisemalla polttoaineiden litrahintoja. Uusiutuvan dieselin litrahinta pumpulla on noin 20 senttiä korkeampi kuin fossiilisen dieselin. Se on iso raha tavalliselle kansalaiselle.
Ratkaisuna ei kuitenkaan saa eikä voi olla fossiilisen dieselin hinnan korotus verotuksen tai muiden maksujen avulla nykyisen uusiutuvan dieselin hinnan yläpuolelle. Tämä iskisi voimakkaasti työssä käyvän ihmisen talouteen. Ratkaisun on oltava uusiutuvan dieselin verotuksen alentaminen siten, että sen litrahinta huoltoasemilla painuu fossiilisen dieselin alapuolelle.
Autoilijat tapaavat ajatella tankatessa lompakollaan ja jo muutamia senttejä fossiilista dieseliä alhaisempi litrahinta kannustaa tankkaamaan uusiutuvaa dieseliä. Uusiutuvan, kotimaisen dieselin halvempi hinta myös kannustaisi ihmisiä suosimaan kotimaista polttoainetta tuontiöljyn sijaan. Kasvanut kysyntä toisi lisää työtä Suomeen.
Uusiutuvan dieselin hinnan alennus verotuksen keinoin on helpoin ja ihmisystävällisin keino pudottaa dieselautojen päästöjä. Tällainen malli on käytössä osassa Eurooppaa.
Hinnanalennuksen muodossa tulevan porkkanan tarjoaminen on varmasti parempi vaihtoehto kuin kepillä ajaa ihmiset ostamaan aina vain uudempia, äärettömän kalliita autoja. Ei niidenkään valmistus päästötöntä ole, kaukana siitä.
Ilmari Seutu
Pohjois-Karjalan Keskustanuorten piirihallituksen jäsen
Joensuu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








