Raviradat etsivät yhteistyöstä apua talouskurimukseen
Ravisektorilla on totiset paikat. Taloudelliset tunnusluvut ovat miinuksella suhteessa viime vuoteen, vaikka keväällä palkintoja leikattiin jo lähes 10 prosenttia.
Suomen Hippoksen hallitus ja valtuuskunta kokoontuvat tänään keskiviikkona ja peliyhtiö Fintoton hallitus ensi maanantaina. Asialistalla on muun muassa ensi vuoden budjetin hyväksyminen.
”Näillä näkymin esimerkiksi palkintotason uusia leikkauksia ei ole tulossa, mutta useat radat joutuvat tasapainottamaan omaa tilannettaan esimerkiksi ulkopuolisen rahan vähentymisen vuoksi”, arvioi tilannetta Suomen Hippoksen puheenjohtaja, keskustan kansanedustaja Mika Lintilä.
Keskusjärjestön budjetti on noin 75 000 euroa ylijäämäinen. Lintilä pitää sitä jopa verrattain hyvänä suorituksena yleishyödylliselle yhdistykselle.
Maakuntaradat ja niiden kainalossa myös muutamat kesäradat ovat löytämässä toisensa yhteistoiminnallisina alueina, jotka näkyvät viereisessä kartassa.
Kolme aluetta on jo ilmaissut aloittavana yhteistyökuvioiden suunnittelun ja neljäs ryhmittymä – Itä- ja Keski-Suomen radat – on sekin MT:n saamien tietojen mukaan tekemässä asiasta päätöksiä vielä tämän vuoden aikana.
Se, mitä yhteistyö käytännössä tarkoittaa ja millaisia säästöjä se voi tuoda, on yhä auki.
Esiin on noussut ainakin mahdollisuus rytmittää kilpailupäiviä sekä ajaa esimerkiksi ikäkausi- ja muita sarjalähtöjä ristiin eräänlaisen liigan tavoin. Yrityskumppanien löytämisessä ja yhteishankinnoissa arvioidaan myös olevan mahdollisuuksia.
Lintilä pitää hyvin lupaavana merkkinä sitä palautetta, jota niin sanotuista pilottihankkeista on kantautunut.
”Radoilla on selvä tavoite löytää yhteisen konseptin kautta synergiaetuja niin toiminnan kuin ulkopuolisen rahoituksen, kilpailutoiminnan kehittämisen ja alueellisen mielenkiinnon lisäämisen kautta”, hän sanoo.
Toisaalta etenkin pohjoisen aluepilotin toimintaedellytyksiä on epäily. Alue kattaa selvästi yli puolet koko maasta.
Lintilän mukaan iso alue ei kuitenkaan ole ongelma. Tärkeämpää on oma-aloitteinen halu yhteistyökuvioihin.
Kilpailupäivien jakoperusteista on ollut kiistaa. Maakunnissa on tyytymättömyyttä muun muassa siihen, että valtakunnallinen T65-kierros ajetaan keskiviikkoisin aina Vermossa.
Ensi vuoden kalenteri on kuitenkin hyväksytty. Lintilän mukaan radat on tarve ottaa mukaan kalenterin suunnitteluun vieläkin aikaisemmin. Alueiden yhteistyö voi hänen mukaansa osaltaan helpottaa työtä.
”Varmasti eteen tulee vielä kysymykset siitä, ovatko valtakunnallisten T75-pelipäivien jaot oikeat ja onko esimerkiksi T65:n kierrättäminen mahdollista.”
KAIJALEENA RUNSTEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
