Kuljetusyrittäjä: Ruuan verkkokaupan jakelua voisi laajentaa maaseudulle yksinkertaisella muutoksella – esteenä tilaussovellusten kankeus
Samalla alueella pitäisi olla viisi tilaajaa ajokertaa kohti, jotta ruuan verkkokaupan kotiinkuljetus kannattaisi, laskee porilainen kuljetusyrittäjä Juhani Aalto.
Ruuan verkkokauppa on toistaiseksi keskittynyt taajamiin. Kotiinkuljetus maaseudulle edellyttäisi samalle alueelle vähintään viittä tilausta ajokertaa kohti, laskee porilainen kuljetusyrittäjä Juhani Aalto.Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa ruuan verkkokaupan kuljetusten tehostaminen vaatii miettimistä ja paikkakunnalle sopivia ratkaisuja.
Porissa sama kuljetusyritys vastaa kilpailevien Prisman ja K-Citymarketin verkko-ostosten kuljetuksesta.
Ruuan verkkokauppa työllistää yhden auton ja kaksi kuljettajaa, kertoo Transporin toimitusjohtaja Juhani Aalto.
Toimitusalueen laajentaminen tiiviistä asutuksesta maaseudulle päin vaatisi, että samalle alueelle riittäisi yhtä ajokertaa kohti ainakin viisi tilaajaa, Aalto laskee.
Aallon mukaan jakelualuetta voitaisiin laajentaa, jos harvaan asutulle seudulle ei tarvitsisi kuljettaa joka päivä. Esteenä ovat olleet kauppaliikkeiden tilaussovellukset, jotka eivät taivu aikataulupoikkeuksiin. Mutta toivoa on.
”Meillä on S-ryhmän kanssa kokeilu Nakkilassa, että toimitetaan vain tiettynä viikonpäivänä.”
Logistiikka helpottuisi myös, jos tuotteet voisi toimittaa asiakkaan kotipihalle lukittavaan kylmätilaan, ruokapostilaatikkoon.
”Silloin kuljetusliike voisi viedä tuotteet oman aikataulunsa mukaan. Jos auto on osastoitu, sillä voisi kuljettaa samalla muutakin kuin elintarvikkeita.”
Viilea-niminen yritys tarjoaa ruokapostilaatikoita Porissa, mutta idea ei ole oikein lähtenyt vielä lentoon.
Lue myös:
Pitopalvelu välttää työläät kauppareissut tilaamalla ruuat verkosta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
