Viljelijä kyllästyi täysin tienhoitoon: "Maksamme kiinteistöveroa, mitä sillä saamme? Emme ainakaan minkäänlaista tienhoitoa"
Etelä-Savon alempi tieverkko aiheuttaa päänsärkyä maaseudulla asuville.Mikkeliläinen tienkäyttäjä ja maanviljelijä Juho Vesalainen on täysin kyllästynyt teiden huonoon kuntoon lähialueellaan. Hänen mukaansa rahoitusta pitäisi lisätä ja työt tehdä oikeaan aikaan, jotta tiet saataisiin pidettyä hyvässä kunnossa.
"Rahan puute on selvästi se rajoitin, jonka puitteissa toimitaan, ja rahamäärän pienentyessä ja kulujen kasvaessa on yhtälö kestämätön", sanoo Vesalainen.
Hän muistuttaa, että tiet on aikoinaan rakennettu suurella vaivalla. Olisi häpeä, jos niiden kunnossapitoon ei riitä rahaa tai ne kunnostetaan väärään aikaan vääränlaisella kalustolla.
"Jos muut ammattiryhmät tyytyisivät puoliksi tehtyyn työhön, kuten alueurakoitsija, se merkkaisi esimerkiksi sitä, jätehuolto veisi vain puolet roskista tai lääkäri poistaisi vain toisen tukoksen verisuonesta."
Vesalaisen mukaan tiestön kunto huononee koko ajan, jolloin myös tien hoidon kulut oletettavasti kasvavat.
"Maksamme kiinteistöveroa, mitä sillä saamme? Emme ainakaan minkäänlaista tienhoitoa. Ja polttoainevero nousee. Edes murto-osa siitä tulevasta tuotosta pitäisi saada tienhoitoon."
Teissä on kuoppia ja isoja kiviä nousee tielle. Kesäisin ei teiden varsilla olevia puskia ja ojanpiennarruohoja leikata, ja talvella hiekoitusten väli venyy kestämättömän pitkäksi.
"Mursketta ja suolaa ajetaan vain nimeksi. Oksat hakkaavat isompien ajoneuvojen peileihin. Hiekoitus tulee vuorokauden myöhässä, tavarantoimittajan kuorma-auto liukuu ojaan ja kaatuu. Soitot tienkäyttäjän linjalle eivät tehonnet. Ja nämä asiat ovat vain pintaraapaisu kaikesta", luettelee Vesalainen, joka on erittäin huolestunut teiden kunnossapidosta.
"Valitettavasti on riittävästi näyttöä siitä, etteivät asiat toimi kunnolla", mies jatkaa synkkänä.
Vesalainen muistuttaa, että rahalla, jota on käytössä, pitäisi saada aikaan enemmän ja kustannustehokkaammin.
"Kerralla kunnolla on kustannustehokkaampaa kuin tehdä sutta, jota pitää korjailla moneen kertaan uudelleen", päättää Vesalainen.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

