
Luksustuotteiden Zsar hiljeni Virolahdella – kun korona sulki itärajan, uusi kauppakeskus joutui kurimukseen
Kun korona sulki itärajan, uusi kauppakeskus joutui kurimukseen. MT vieraili siellä loppiaisaattona, joka on tavallisesti venäläisten ostosmatkailun vilkkaimpia päiviä.
Porontaljoilla pehmennetyt penkit kutsuvat istumaan, eikä niille tarvitse nyt jonottaa. Kuva: Hanna KoikkalainenVuoden 2018 lopulla avattu Zsarin kauppakeskus on Suomen ensimmäinen outlet, joka on tehty kylämuotoon. Outlet tarkoittaa kotimaisia ja kansainvälisiä tuotteita alennetuin hinnoin ja kylä taas kolmea katua, joilla kävellään, katsellaan näyteikkunoita ja poiketaan kivijalkaliikkeisiin sisälle.
Arkkitehtuuriin on haettu mallia Pietarista, mutta omistajina ei ole venäläisiä.
Loppiaisena luksusrakennus vaikutti surulliselta: kävijöitä oli harvassa, kadut tyhjinä ja liikkeissä välillä pelkkiä vain myyjiä. He kertoivat, että kauppa kuitenkin käy joka päivä, tai ainakin melkein.
Senja Verzina hinnoittelee Bossin tuotteita alennukseen uusien tieltä. "Asiakkaita käy kaikkialta Suomesta. He ostavat farkkuja, paitoja ja neuleita, mutta pukuja vähemmän, kun ei ole juhliakaan." Kuva: Hanna KoikkalainenOstoskeskuksessa on nyt avoinna parikymmentä liikettä, monen näyteikkuna tyhjänä. Venäläismatkailijoiden merkityksestä kertoo, että vielä viime vuonna ylellinen Armani myi täällä enemmän kuin Adidas.
Mikko Kinnunen huolehtii ranskalaisen Le Creuset -myymälän myynnistä ja siisteydestä. "Valurautainen pata on painava, mutta myös kestävä. Värejä on paljon, mutta alkuperäinen on oranssi." Kuva: Hanna KoikkalainenUseimmat liikkeet myyvät muotia, mutta myös kodintavaraa ja -tekstiilejä.
Viktoria Vargina myy käsilaukkuja saksalaisen Aigner-brändin omassa liikkeessä. "Asiakkaita käy joka päivä, osa katselee ja osa ostaa. Tänään kävi isä, joka osti tyttärelleen käsilaukun ja lompakon, ne maksoivat yhteensä parisataa euroa." Kuva: Hanna KoikkalainenSuomalainen ei perinteisesti metsästä kalliita maailmanmerkkejä, mutta merkkitietoisuus ja rahankäyttö ovat viime vuosina kasvaneet. Ulkomaisten matkailijoiden tax free -myynti on nyt romahtanut Zsarissa.
Sveitsiläisen Lindtin suklaapuodin asiakkaina on ollut tänä vuonna vain suomalaisia. "Punainen maitosuklaa myy yleensä hyvin, tänä vuonna ovat kysyttyjä lahjoja, joita Lindor-kuulista suomalaisten suosikki on punainen maitosuklaa, kertoo myymäläpäällikkö Heli Rongas. Kuva: Hanna KoikkalainenVenäläiset antavat joulun ja loppiaisen aikaan paljon lahjoja, myös vähemmän läheisille ihmisille. Kauniisti paketoitu suklaa on varma tuliainen.
Mikkomarkus Ahtiainen poikkesi perheineen ostoksilla Zsarissa ennen kuin riensi vajaan 70 kilometrin päähän kotikaupunkiinsa Kotkaan teatteriharjoituksiin. "Olemme käyneet täällä lähemmäs kymmenen kertaa, eikä näin hiljaista ole ollut koskaan. Nyt ostin itselleni tuulitakin ulkoilua varten", hän viittaa vaunuissa pötköttävään nelikuiseen Matildaan. Kuva: Hanna KoikkalainenZsaria kaavailtiin venäläisille, mutta nyt tilanne on muuttunut. Seudun mökkiläiset olivat kauppakeskukselle tärkeä kohderyhmä jo aiemmin, mutta nyt heistä on tullut pääkohderyhmä.
Zsarin sijainti on venäläisten ostosmatkailulle oiva: alle kilometri Vaalimaan rajalta. Pietarilaisten virtaa odotetaan lisäävän myös rajan taakse tehtävä moottoritie. Kuva: Hanna KoikkalainenZsar ennakoi saavansa vuosittain jopa pari miljoonaa kävijää, mutta toteutunut määrä on jäänyt paljon pienemmäksi ja pääasiakkaiksi nousseet suomalaiset matkailijat ja mökkiläiset. Virolahden kunta on tullut Zsaria ja loppuvuodesta 2020 sen lähelle avattua Scandinavian shopping centeriä vastaan antamalla anteeksi vuoden 2020 maanvuokrat ja lykkäämällä vuoden 2021 vuokrien maksua vuoden loppuun.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
