Flybe uskoo alueiden Suomeen
Lentoliikennestrategian laadinta alkoi tiistaina seminaarilla. Vastauksia odotetaan maakuntien lentoasemien rahoituksesta.Lentoyhtiö Flybe kertoi tiistaina uskovansa vahvasti alueiden Suomeen.
Helsingissä käynnisteltiin lentoliikennestrategian laadintaa.
Liikenne- ja viestintäministeriön strategiassa pohditaan niin alueellista lentoasemaverkostoa kuin lentoliikenteen tulevaisuutta ja palvelujen järjestämisvastuuta Suomessa.
Suomessa lentoliikenne tuottaa bruttokansantuotteesta heijastusvaikutuksineen yli 3 prosenttia, kun Euroopan unionissa luku on keskimäärin 2,5 prosenttia.
Flybe Finlandin toimitusjohtaja Mikko Sundströmin mukaan Suomen lentokenttäverkostoa ei tule supistaa, vaan optimoida.
”Keskeiset ratkaisut tulee tehdä kansallisella tasolla.”
”Rahoitushaaste on kova”
Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen pitää nykyistä lentoasemaverkostoa varsin kattavana.
Matkustajamäärän kasvu on Savolaisen mukaan kestävällä pohjalla Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Kittilässä.
Savolainen toivoo strategialta vastauksen siihen, miten maakunta-asemien ja lennonvarmistuksen rahoitus turvataan.
”Rahoitushaaste on todella kova. Korvausinvestointeihin ja sääntelyyn menee vuodessa 40 miljoonaa euroa, se on 10 prosenttia liikevaihdosta.”
Kolme neljäsosaa Suomen lentomatkustajista kulkee Helsinki-Vantaan kautta. Matkustajamäärässä on Savolaisen mukaan edelleen kasvupotentiaalia.
Subventiota kaukolentämisestä
Finnairin viestintäjohtaja Arja Suominen pitää ongelmallisena, että Helsinki-Vantaan lentoasema rahoittaa muita Suomen 24 kenttää, jotka ovat Finavian omistuksessa.
Hän pohti, pysyykö Helsinki-Vantaa kilpailukykyisenä muihin suuriin lentoasemiin nähden.
Nykyisellään kaukolentäminen siis subventoi kotimaan lentämistä.
”Kotimaan lentämiseen pitää löytää vaihtoehtoja, miten se rahoitetaan.”
Vastauksia saadaan ensi vuoden lopussa, kun strategian puolivuotisraportti valmistuu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

