Lapsella on oikeus hyvään musiikkiin
TAMPERE (MT)
Jouko Mäki-Lohiluoma oli nuorena miehenä Suomen paras seiväshyppääjä, sitten hengellishenkisten laulujen tekijä ja jossakin välissä myös Suomen tunnetuin Transit-mies.
”Ei Hiacessa koskaan tuntunut näin miehekkäältä... Näyttää hienolta, kun tulee Transit-mies.”
Tämä kipale oli tehdä muusikosta kuuluisan mutta onneksi ei sentään.
”Laulu soi radiossa 650 kertaa vuonna 2008, mutta ongelmana oli, että artistilta puuttuivat kasvot”, muusikko muistelee.
”Sitten pari kertaa junan ravintolavaunussa juopunut keski-ikäinen mies tunnisti minut ja kertasi koneremonttinsa kaikkiin Transiteihinsa. Mietin, että jos olisin kaikkien äijien tuntema Transit-mies, niin totako se olisi?”
520 senttimetriä ylittänyt Mäki-Lohiluoma haaveili nuorena olympiakullasta seiväshypyssä, mutta ura katkesi urheiluvammaan 22-vuotiaana. Hän valmistui liikunnanopettajaksi, mutta uraksi tuli musiikki, niin kuin hän oli haaveillut jo 10-vuotiaana.
Suurelle yleisölle Mäki-Lohiluoma on edelleen melko tuntematon. Kuulijoina ovat nykyisin pääasiassa koululaiset, joille hän esiintyy Yhden Joukon Yhtyeellään.
Se tarkoittaa 23 vuotta vanhaa sopuisaa kokoonpanoa, jossa on yhdellä bassokielellä vahvistettu kitara, polkimilla toimivat rummut, huuliharppu, mies ja laulu.
Joka raaja ja sormetkin ovat käytössä, samoin vanerilevyä, saranoita, superlonia, puutarhaletkun pätkää, viemäriputkea ja katuharjaa.
”Tämä on rationalisointia. Yhdellä käsiliikkeellä tulee kolmen soittimen äänet, ja jalat löisivät rytmiä joka tapauksessa.”
Missä tahansa Mäki-Lohiluoma esiintyykin, laulujen aiheina ovat elämän pintapuolet ja nurjat puolet, tärkeyksille nauraminen sekä heikko usko.
Mahdollinen hengellisyys on niin kuin se yleensä on: piilossa, kunnes kuolema lähestyy. Se kuuluu esimerkiksi Työmiehen siunauksessa, jossa lauletaan arkussa makaavan työmiehen känsäisistä käsistä.
Vedet nostaa silmiin myös uusi Myydään lasten polkupyörä -levy: kevätjuhlassa kukitettu kuudesluokkalainen tyttö rientää kotiin, sulkee verhot ja leikkii viimeisen kerran barbeilla ja pakkaa ne pois. Kun on nyt niin iso.
Tai laulu, jossa isä toimii viimeisen kerran hammaskeijuna sinä yönä, kun muuttaa pois.
Mäki-Lohiluoma on ammentanut tarinat katsellessaan kolmen lapsensa kasvua. Joskus tulee yllätyksiä.
”Tein Myydään lasten polkupyörä -levyä lapsille, mutta tulikin opettavaisia lauluja isälle ja äidille, mutta lasten suulla. Kutsunkin tätä perhemusiikiksi.”
Koulukeikoilla tarjolla on vitsikkäitä tarinoita, joissa laulaja antaa lasten itse oivaltaa itse opetukset. Mäki-Lohiluoma aloitti musiikin tekemisen mörrimöykkyiän ohittaneille 1980-luvulla. Nyt hän laulaa hammasraudoista, kännykkädiivasta, äidin uudesta ja arkisesta perhe-elämästä.
Myös aikuiset ansaitsisivat parempaa kuunneltavaa.
”Ihmettelen, miksi populäärimusiikissa tekstien aihepiiri on jämähtänyt miehen ja naisen väliseen eroottissävyiseen rakastumiseen, vaikka muutkin aiheet liikuttavat meitä.”
Laulut ovat hauskoja ja puhuttelevia, mutta laulajalta puuttuvat edelleen kasvot.
”Levymyynti edellyttäisi esiintymistä pari kertaa Vain elämää -televisio-ohjelmassa. Ja musiikkini on kuitenkin liian kummallista lyödäkseen läpi.”
Niinpä Mäki-Lohiluoma tekee levyt omalla merkillään ja myy niitä pikkuhiljaa. Tuhannen levyn kannattavuusraja on vaikea, ja siksi moni muusikko elääkin keikkailemalla.
Mäki-Lohiluoma lähtee keikoille Tampereen Pispalan-puutalostaan vaaleansinisellä Transitillaan.
”Lapsille esiintyminen on loistavaa, sillä keikat ovat päiväsaikaan ja yleisö on selvin päin. Lastenmusiikki olisi ehkä korkeatasoisempaa, jos siitä ei ajateltaisi, että se on lastenmusiikkia.”
Sanotaan, että lapsi on joustava. Mutta riittääkö lapsen joustavuus poimimaan nykyisestä nopeasta tiedon ja viihteen tulvasta olennaiset kasvupalikat itselleen?
”Maailma on muuttunut julmemmaksi ja materialismi rankemmaksi. Omat lapseni joutuivat vaikeuksiin koulussa, kun heillä ei ollut kännykkää. Omasssa lapsuudessani vertailtiin pesäpalloräysköjä. Vaikka ei ollut Pikipeikkoa, ringistä ei potkittu pois.”
Muusikon mielestä Talentit, Idolsit ja muut laulukilpailut eivät tee hyvää lapselle.
”Niissä pelataan katsojaluvuilla. Laulajat ovat vain tuotteita ja jotkut nostetaan vain hetkeksi.”
”Mutta milloin on viimeksi syntynyt samanlainen lauluntekijä kuin Juice Leskinen, joka kirjoitti musiikkia ja oli tärkeä kokonaiselle sukupolvelle ja oli luova koko elämänsä?”
EIJA MANSIKKAMÄKI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
