Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi alkuvuonna
Eniten myynti kasvoi pienissä supermarketeissa. Hinnat nousivat 2,2 prosenttia.Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi tammi-huhtikuussa 3,4 prosenttia edellisvuodesta, kertoo Päivittäistavarakauppa ry.
Eniten myynti kasvoi pienissä supermarketeissa, yhteensä 8,7 prosenttia vuodentakaisesta. Kasvua oli myös suurten supermarkettien (7,1 prosenttia) ja hypermarkettien (2,3) myynnissä.
Pienissä kaupoissa myynti puolestaan supistui. Valintamyymälöissä laskua oli 6,4 ja pienmyymälöissä 2 prosenttia.
Huhtikuussa päivittäistavarakaupan myynti laski 2,1 prosenttia edellisvuodesta, mihin vaikutti muun muassa pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna maaliskuulle.
Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi tammi–huhtikuussa 3,8 prosenttia. Kasvua oli etenkin elintarvikkeiden tuoteryhmässä ja myös kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmässä, kun taas pukeutumisen tuoteryhmässä liikevaihto supistui.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi–huhtikuussa 2,2 prosenttia. Kun pois jätetään selvästi kallistuneet alkoholijuomat ja tupakka, hinnat nousivat 1,8 prosenttia.
Päivittäistavarakaupan tilastossa ovat mukana K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku, ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

