Viljelijöiden arvosana S-ryhmälle romahti
Viljelijät tympääntyivät halpuutukseen. K-ryhmän arvosana on pysynyt MT:n kyselyssä lähes ennallaan.Viljelijöiden arvio S-ryhmän ruokakaupasta on heikentynyt jyrkästi, tuore MT-mittaus osoittaa.
Vielä kesäkuussa S-ketju sai suhtautumisestaan lähi- ja kotimaiseen ruokaan arvosanan 6,7, nyt enää 6,2.
Samaan aikaan K-ryhmän arvosana on pysynyt lähes ennallaan. K-ryhmä saa viljelijöiltä arvosanaksi 6,9.
Samoin Lidlin arvosana on pysynyt käytännössä ennallaan, kuutosena. Se ei ole enää paljon jäljessä S-ryhmästä.
Yksi suurimmista syistä S-ryhmän arvosanan romahtamiseen lienee halpuutuskampanja. Viljelijät ovat arvostelleet sitä useissa yhteyksissä. K-ryhmä puolestaan käynnisti lokakuun lopulla kinkkujen reiluutuskampanjan.
Gallup Elintarviketiedon toteuttamaan kyselyyn vastasi loka–marraskuussa 554 viljelijää.
Ruokakysymyksissä mittauksen suurin virhemahdollisuus tulee siitä, että vastaajat olivat valtaosin miehiä. Niin siksi, että kysely oli muiden kysymysten takia suunnattu viljelijöille, jotka ovat ensisijaisessa vastuussa tilan viljelystä. Heistä 93 prosenttia on miehiä Gallup Elintarviketiedon käyttämän painotuksen mukaan.
Myös viljelijänaisten antamissa sanoissa K-ryhmä on S-ryhmän edellä, mutta ero on pienempi kuin koko MT-mittauksessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

