”Olemme toimineet virheen selvityksessä aktiivisesti” – Valio kommentoi saamaansa seuraamusmaksua
Valio Aimon liiketoimintajohtaja Jussi Mattsson muistuttaa Valion ilmoittaneen omaehtoisesti järjestelmässään sattuneesta virheestä.
Järjestelmävirheen vuoksi kilpailijoiden ostohintoja näkyi rajatulle osalle Valion henkilöstöä. ArkistokuvaValio Aimon liiketoimintajohtaja Jussi Mattsson kertoo sähköpostitse MT:lle, että markkinaoikeuden Valiolle määräämä 600 000 euron seuraamusmaksu yrityskaupan hyväksymiseksi asetetun ehdon rikkomisesta ei tullut yllätyksenä.
”Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on tehnyt aiheesta markkinaoikeudelle seuraamusmaksuesityksen jo noin vuosi sitten. Vastuullisena yrityksenä olemme toimineet virheen selvityksessä aktiivisesti ja avoimesti yhteistyössä KKV:n kanssa. Yhteistyö KKV:n kanssa on ollut selvityksen kaikissa vaiheissa hyvää ja rakentavaa.”
Mattssonin mukaan Valiolla käydään parhaillaan läpi päätöksen perusteita ja päätetään sen jälkeen mahdollisista jatkotoimenpiteistä.
Seuraamusmaksuun johtanut virhe pääsi käymään, kun Heinon Tukun SAP-järjestelmästä, joka tuli Valion käyttöön yrityskaupan myötä, oli nähtävillä kilpailijoiden tuotteiden ostohintoja rajatulle joukolle järjestelmän käyttäjiä.
”Tapahtunut virhe oli tahaton ja inhimillinen, ja Valio ilmoitti siitä oma-aloitteisesti KKV:lle ja riippumattomalle asiantuntijalle, joka valvoo yrityskauppaehdon toteutumista. Valio myös korjasi virheen välittömästi”, Mattsson avaa.
Hän toteaa, että markkinaoikeiden päätöksellä ei ole seurauksia Valion tai Valio Aimon toiminnalle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

