Wärtsilä kehittää hiilivapaita moottoreita: toimivat vedyllä ja ammoniakilla – Vaasassa tehtyjen testien tulokset ”erittäin rohkaisevia”
Vety ja ammoniakki eivät sisällä hiiltä, joten niiden käytöstä ei synny hiilidioksidipäästöjä.
Wärtsilä tunnetaan esimerkiksi laivamoottoreistaan. Kuva on M/S Viking Gracen konehuoneesta, jossa on Wärtsilän rakentama moottori. Viking Gracen potkurit ja tunnelipotkurit ovat myös Wärtsilän tuotantoa. Kuva: Wärtsilä/ Mikko LehtimäkiTeknologiayhtiö Wärtsilä kehittää vedyllä ja ammoniakilla toimivia moottoreita. ”Wärtsilä vie energia- ja merenkulkualaa kohti hiilivapaita ratkaisuja kehittämällä tulevaisuuden polttoaineita”, yhtiö toteaa tiedotteessaan.
Polttoainejoustavia moottoreita on testattu Wärtsilän moottorilaboratoriossa Vaasassa.
”Testitulokset ovat erittäin rohkaisevia”, yhtiö tiedottaa.
Yksi testimoottori suoriutui tyypillisellä merenkulun kuormitusalueella erinomaisesti käytettäessä polttoainetta, jonka ammoniakkipitoisuus on 70 prosenttia.
”Testit suoritettiin onnistuneesti myös toisella moottorilla käyttämällä puhdasta vetyä”, Wärtsilä kertoo.
Yhtiö arvioi, että puhdasta vetyä käyttävä moottori- ja voimalaitoskonsepti valmistuu energiamarkkinoille vuoteen 2025 mennessä.
Ammoniakkiseoksella toimiva moottori voidaan saada merenkulun markkinoille jo tänä vuonna.
Energia- ja meriteollisuus ovat irtautumassa hiilestä.
”Näillä aloilla käytettävien moottoreiden polttoainejoustavuus on avain muutoksen mahdollistamiseen”, sanoo Wärtsilän konsernijohtaja Håkan Angevall yhtiön tiedotteessa.
Vuonna 2020 Wärtsilän liikevaihto oli 4,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 18 000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 70 maassa.
Wärtsilälle on valmistumassa Vaasan Vaskiluotoon tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskus Smart Technology Hub. Hankkeeseen liittyvä kokonaisinvestointi on noin 230 miljoonaa euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
