Kuplasta kehittyi vientihitti
Linkosuo keksi todellisen vientihitin, kun se alkoi sahata kuplan puoliksi.
Suomalaiset syövät yhä enemmän ruista vehnän sijasta. Ruissipsien suosiota kasvattaa myös välipalojen ja napostelukulttuurin yleistyminen. Kuva: Rami MarjamäkiLinkosuon Leipomo on onnistunut kasvattamaan vientiään tasaisesti 20–30 prosenttia muutamana viime vuonna.
Toimitusjohtaja Timo Jänne kertoo, että kohteena ovat etenkin Baltian maat ja Ruotsi sekä jonkin verran myös Venäjä.
Leipomon suosituksi tuotteeksi ovat nousseet etenkin ruissipsit. Niiden osuus viennistä on 90 prosenttia.
”Suomalaiset ovat yhä enemmän rukiin perään vehnän sijasta, ja ruis puhuttelee myös lähialueilla."
Linkosuon Leipomo teki kuivattuja kokonaisia ruiskuplia jo 1970-luvulla, ja itse kehittämänsä sahan avulla se alkoi pilkkoa niitä kahtia vuonna 2009. Niin syntyivät eri makuiset ruissipsit.
Toisin kuin monissa muissa yrityksissä Linkosuon myynti kasvoi melkein kymmenen prosenttia viime vuonna.
”Olemme vähän erilainen leipomotoimija. Olemme vähentäneet tietoisesti kahvileivän, vehnäleipien ja sämpylöiden valmistamista. Keskitymme ruisosaamiseen”, Jänne sanoo.
Linkosuon leipomossa on 90 työntekijää ja toinen samanmoinen määrä työskentelee 12 kahvilassa Pirkanmaalla.
Aiheesta myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
