Koneagriasta potkua kauppaan
Keskiviikkona Jyväskylässä alkaneen Koneagrian näytteilleasettajat odottavat näyttelystä vauhtia konekauppaan. Monen mielestä näyttely on vuoden tärkein markkinointitapahtuma.Agco Suomen myyntijohtaja Pertti Laaksonen arvioi traktorimarkkinoiden kokonaismyynnin olevan kymmenen prosenttia viimevuotista pienemmän. Valtra ja Fendt yhdessä yltävät puoleen Suomen traktorimarkkinoista.
”Alkusyksy on ollut verkkaista. Odotamme paljon näyttelyltä”, Laaksonen sanoi.
Turun Konekeskuksen toimitusjohtajan Pasi Vesamon mukaan alkuvuosi oli edellisvuotta parempi. Lautasmuokkainbuumi vaikuttaisi olevan ohi, jankkurit tekevät tuloaan.
NHK-Keskuksen tuotepäällikkö Jarkko Kangasniemi ihmetteli aurojen hurjaa kysyntää.
Uutuustuotteita on esillä enemmän kuin ennen. Arvioraati on antanut yhdestä kolmeen tähteä yli 40 tuotteelle tai palvelulle.
Näyttelypäällikkö Marko Toivakan mielestä Koneagriassa on riittävästi koneita ja laitteita suomalaisen viljelijän tarpeisiin. Hän odottaa neljän päivän aikana ainakin 25 000 kävijää.
”Suuri kävijämäärä ei ole itsetarkoitus. Yritämme houkutella alan ammattilaisia. Kaupungissa emme ole edes mainostaneet”, Toivakka korosti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

