Posti nostaa yritysasiakkaiden hintoja lähes kolmanneksen: "Ulkomainoksilla on vaikea tavoittaa ihmisiä maaseudulla"
Suurin hinnankorotus koskee asiakassuoria. Kirjelähetysten hintoja korotetaan 3–10 prosenttia.
Hinnankorotukset selviävät MT:n käsiinsä saamasta Postin asiakasyritykselleen lähettämästä hinnastosta. Kuva: Pentti VänskäPosti on päättänyt nostaa yritysasiakkaidensa hintoja ensi vuoden alusta lähtien.
Suorajakelun kustannukset nousevat jopa 30 prosentilla. 30 prosentin hinnankorotus koskee sellaisia asiakassuoria, joita ei lajitella koneella.
Sanomalehtien jakelukustannukset sen sijaan nousevat seitsemällä prosentilla.
Kirjelähetysten hintoja Posti korottaa 3–10 prosenttia.
Hinnankorotukset selviävät MT:n käsiinsä saamasta Postin asiakasyritykselleen lähettämästä hinnastosta.
Posti perustelee hinnankorotuksia hinnastossaan toimintaympäristön muutoksilla. Esimerkiksi kirjemaksut ovat nousseet viime vuosina rajusti jakeluvolyymin laskun takia.
Postin kirje- ja markkinointipalveluista vastaava johtaja Kaj Kulp korostaa Maaseudun Tulevaisuudelle, että painetun jakelun volyymit ovat laskeneet, mikä on luonut Postille painetta hinnankorotuksiin.
Kulpin mukaan suorajakelun hinnankorotuksen taustalla on se, että koneellisesti ja manuaalisesti lajiteltavan asiakassuoran hinnat eriytyvät. Samalla kun käsin lajiteltavan asiakassuoran hinnat nousevat, konelajiteltavan asiakassuoran hinnat laskevat.
"Pyrimme tarjoamaan asiakkaille hinnanlaskun siellä, missä se on mahdollista", Kulp sanoo.
Johtaja ei lähde arvioimaan, kuinka suuri osuus Postin asiakassuorista lajitellaan jatkossa käsin. Hän ei myöskään arvioi sitä, lajitellaanko mainospostia enemmän käsin vai koneella.
"Aiemmin ne ovat olleet yhtä ja samaa tuotetta", hän korostaa.
Se, voidaanko jokin suorajakeluun kuuluva mainos lajitella koneellisesti, riippuu Kulpin mukaan esimerkiksi mainoksen koosta ja muodosta.
Vuodenvaihteeseen osuvat korotukset ovat Kulpin mukaan aivan normaaleja hintamuutoksia, jotka koskevat samalla tavalla kaikkia asiakkaita.
Mainostajien Liiton Riikka-Maria Lemminki sanoo Maaseudun Tulevaisuudelle, että enimmillään kolmenkymmenen prosentin hinnankorotus kuulostaa suurelta.
Lemminki muistuttaa, että suoran mainospostin määrä on vähentynyt.
"Jos suoria halutaan lisätä, ei silloin kannata nostaa hintoja", hän sanoo.
Postin toiminta kertoo Lemmingin mielestä siitä, ettei markkinoilla ole kilpailua.
"Ei tämä ainakaan edistä perinteistä printtisuoraa", hän jatkaa.
Toimitusjohtaja huomauttaa, että painetulla mainospostilla tavoitetaan edelleen sellaiset ihmiset, joita ei tavoiteta digitaalisten kanavien kautta.
"Eivät kaikki ihmiset asu kaupungeissa. Esimerkiksi ulkomainoksilla on vaikea tavoittaa ihmisiä maaseudulla. Printtisuora on tärkeä kanava varsinkin vanhuksille."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
