Kuluttajienpalvelemisessariittää työtä
VIHTI (MT)
”Haaveilen joskus siitä, että rekka tulis ja rekka menis, eikä aina olisi miljoonissa saappaissa”, toteaa viljelijä ja lähiruokayrittäjä Eliisa Malin.
Lähiruuan ydin ja suola on suora yhteys kuluttajiin, mutta yrittäjän pitää muistaa myös sosiaalinen kuormitus.
”Pitää pystyä olemaan kameleontti. Töölöläisrouva ja ekologisen herätyksen kokenut perhe ostavat lähiruokaa eri perustein. Omaa käyttäytymistä arvioidaan, oma koti on julkinen kohde.”
Lähiruoka on niin uutta Suomessa, että tarvitaan kuluttajakasvatusta, Malin sanoo. Malin nauttii työstään, mutta tuottaja ei elä vain tuottamisen riemusta, vaikka maataloutta ihannoiva asiakas saattaa niin luullakin.
Lähiruuan tuottajillakin on opittavaa. Tehoton logistiikka aiheuttaa kuluja ja päästöjä.
”Ollaan tehty käsittämätön virhe, kun lähdetään viemään kuluttajalle ruoka ilmaiseksi.”
Malin hyödyntää postin sopimuskuljetuksia. Hänellä on hyviä kokemuksia myös usean tuottajan yhteiskuljetuksista.
Tukkuihin Malin ei tällä hetkellä myy. ”Valitettavasti tukut eivät maksa tuotteista riittävästi edes kulujen kattamiseksi.”
Lisäksi takana on karvas kokemus kaupasta, joka vaati Malinia ostamaan takaisin hyllyyn jääneet tuotteet. Myymälöihin vieminen on Malinin mielestä kuluttajan palvelemista, mutta siitä ei tule mitään, jos kauppa ylihinnoittelee.
Malinin Vierelän tilalla on tuotettu vuosikaudet yli viidesosa Suomen luomuvalkosipulista. Tämä vuosi on kuitenkin toistaiseksi viimeinen. Valkosipuli oli hyvin työläs eikä tarpeeksi kannattava, Malin perustelee. ”Kill your darling, tapa rakkaimpasi.”
Jatkossa Malin keskittyy uudempaan projektiinsa, Herrakunnan lammas Oy:ön. Ystävien kanssa perustetulla yhteisyrityksellä on 150 uuhta ja karitsat, tavoitteena on kasvattaa katrasta vielä.
Eläimet eivät ole luomussa, sillä vanhasta sikalasta muokatussa lampolassa tilat eivät täytä luomutuotannon ehtoja.
Karitsat myydään suoraan asiakkaille paloiteltuina ja vakuumipakattuina puolen karitsan erinä. Teurastus ja myynti on ympärivuotista, se on kuluttajien toive. Osa lihasta menee ravintoloille, mutta erilaisten asiakkaiden palvelu ei ole yksinkertaista.
”Jos me myydään puolikkaita ruhoja kuluttajalle, emme voi antaa kaikkia fileitä ravintolaan.”
HENRIK SCHÄFER
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
