Moskovan ruokamessuilla ennätysmäärä suomalaisyrityksiä
Maanantaina Moskovassa alkavat valtavat kansainväliset Prodexpo-elintarvikemessut, joilla on mukana enemmän suomalaisia yrityksiä kuin koskaan aikaisemmin.Useat yrityksistä markkinoivat tuotteitaan ensimmäistä kertaa yhteisen Food from Finland -brändin alla.Suomesta ulkomaille myytävistä elintarvikkeista suurin osa viedään Venäjälle, ja vienti kasvaa koko ajan.
Suomi-brändistä on hyötyä esimerkiksi Itämeren ympärysmaissa Venäjällä, Baltiassa ja Saksassa, kertoo toimitusjohtaja Eeva-Liisa Lilja Fennopromo Oy:stä.
”Pienille yrityksille brändistä on etua varsinkin silloin, kun ne vasta hakevat jalansijaa uusilta markkinoilta. Brändillä luodaan jatkuvuutta suomalaisen ruuan markkinointiin.”
Venäläiset kuluttajat pitävät suomalaisia tuotteita laadukkaina ja puhtaina.
Mielikuvaa vahvistetaan huolellisesti suunnitellulla maaosastolla, joka kuvastaa suomalaisten tuotteiden matkaa Venäjälle, luontoa, puhtaita makuja ja ekologisuutta, Lilja kertoo.
Fennopromo tekee osaston yhdessä Finpron, ExpoEast Oyn ja sekä Elintarvikekehityksen osaamiskeskus Osken kanssa.
”Ruotsi rakensi aikoinaan elintarvikevientinsä perustaa Food from Sweden -brändin avulla. Samoin toimimme nyt Suomessa.”
Viime vuonna Prodexpo-messuilla oli runsas 2 000 näytteilleasettajaa yli 50 maasta. Järjestäjien mukaan kävijöitä oli lähes 95 000.
Monipuolinen kattaus Suomi-herkkuja
Food from Finland -osastolla on läsnä yksitoista yritystä.
Näytteillä ovat kylmäpuristetut ruokaöljyt, lihajalosteet, ruissipsit, tattarileivonnaiset, gluteenittomat, laktoosittomat ja vehnättömät leipomotuotteet, maalaislimput ja kahvileivät.
Messuvieraille esitellään myös hunajaa, luomukauratuotteita ja juustoja sekä eettisesti ja ekologisesti tuotettua kaviaaria.
Suomen ruokalähettiläs, keittiömestari Kim Palhus maistattaa tuotteita osaston asiakkaille.
Osastolla esittäytyvä Vuohelan Herkku Oy on Suomen suurin gluteenittomien tuoretuotteiden valmistaja.
Messut ovat ainutlaatuinen mahdollisuus tuotetestaukseen, käytämme sen tarkkaan hyödyksemme, kertoo Vuohelan Herkun laatupäällikkö Reetta Ruotsalainen .
Laitilan Leipä Oy osallistuu messuille makeilla leivonnaisillaan. Yrityksen esitellessä tuotteitaan Anuga-messuilla Saksassa vuonna 2011, ne kiinnostivat erityisesti venäläisiä asiakkaita, kertoo toimitusjohtaja Mika Heinonen.
Vuohelan Herkun ja Laitilan Leivän lisäksi Food from Finland -osastolla ovat Maalahden limppu, Linkosuon leipomo, Kankaisten öljykasvit, Helsingin Mylly, Bioferme, Caviar Empirik, Snellman, Juustokaira ja Hunajainen SAM.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

