Kysely: Pienten paikkakuntien taksit jäävät altavastaajiksi Kela-kyydeissä – asiakkaat jaetaan suuren kaupungin omille autoille
Kilpailu- ja kuluttajavirasto epäilee useita taksien välityskeskuksia kilpailunrajoituksista. Kyselyn mukaan tuottavat Kela-ajot on joissain kaupungeissa jaettu "ydinryhmän" autoille.
Taksimarkkinoiden kilpailuongelmia käsittelevän kyselyn tarkoituksena oli selvittää erityisesti taksitilauksia välittävien keskusyhtiöiden toimintaa. Kuva: LEHTIKUVA / ONNI OJALAKilpailu- ja kuluttajavirasto KKV epäilee useita taksien välityskeskuksia kielletyistä kilpailunrajoituksista.
KKV:n selvitysten mukaan välityskeskukset ovat saattaneet toimia kilpailulain kieltämällä tavalla, kun ne eivät ole välittäneet Kela-kyytejä syrjimättömästi kaikille taksiautoilijoille.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) pitää ehdottoman tärkeänä, että KKV tutkii perusteellisesti Kela-kyytien välittämiseen liittyvät ongelmat. Niistä on esitetty Bernerin mukaan runsaasti aiheellista kritiikkiä.
"Jos viraston epäilemä välityskeskusten harjoittama taksiyritysten syrjintä ja epätasapuolinen kohtelu pitää paikkansa, on vakavasti pohdittava, pitääkö taksivälityskeskukset ottaa tiukemmin sääntelyn piiriin", Berner sanoo.
KKV on selvittänyt taksimarkkinoiden ongelmia taksiautoilijoille lähetetyn kyselyn avulla. Kysely lähetettiin yli 6 000 autoilijalle ja siihen vastasi noin 2 300.
Monien eri alueiden taksiautoilijat kertovat KKV:n selvityksessä kohdanneensa välitysyhtiöiden syrjintää Kela-kyydeissä. Syrjintää on koettu muun muassa siinä, kuinka kyytitilauksia on jaettu eri autoille.
Kyselyyn vastanneet taksiautoilijat kuvailivat avovastauksissa tyypillisimmin, että kun taksi tuo pieneltä paikkakunnalta asiakkaan suuren kaupungin keskussairaalaan, se ei saa sairaalalta enää asiakkaita. Sairaalasta kyydin tilanneet asiakkaat jaetaan suuren kaupungin omille autoille.
Vastauksista ilmenee myös, että joissain isoissa kaupungeissa pitkät ja tuottavat Kela-ajot jaetaan tietyn "ydinryhmän" autoille ja muut taksit saavat yli jäävät kyydit. Lisäksi joissain maakunnissa on kieltäydytty ottamasta uusia autoja mukaan Kela-välitykseen ainakin osassa maakuntaa.
Vastaajista lähes puolet ei kyselyyn vastaamisen ajankohtana ajanut Kela-kyytejä. Yli 60 prosenttia heistä kertoi syyksi epäedulliset ehdot. Kerrotun mukaan välitysyhtiö vaatii esimerkiksi tietynmerkkisen mittarin tai maksupäätteen.
Taksien kokemat ongelmat vaihtelivat maakunnittain.
Taksiliikennettä koskeva lainsäädäntö on osa liikennepalvelulakia, joka tuli pääosin voimaan viime heinäkuussa. Lain keskeinen tavoite on tarjota parempia liikennepalveluita ja edistää niiden digitalisointia. Laki myös tukee kuljetusten tehostamista ja sitä kautta ympäristö- ja ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Samaan aikaan voimaan tulivat Kelan kilpailuttamat uudet sopimukset sairausvakuutuksesta korvattavien taksipalveluiden järjestämisestä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kannanotoissaan pitänyt perusteltuna taksimarkkinoiden avaamista kilpailulle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
