Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä ‒ vastauksissa toistui yksi pinttynyt harhaluulo
Kyselyn perustella osalla suomalaisista on vaikeuksia esimerkiksi autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisissä väistämissäännöissä.Osalla suomalaisista on yhä vaikeuksia niin autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisissä väistämissäännöissä kuin suojatietä koskevissa säännöissä, osoittaa Liikenneturvan tuore kysely.
Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä kyselyllä toukokuussa 2025. Kyselyyn vastasi yhteensä 1212 henkilöä, joista 82 prosenttia oli autoilevia.
Kyselyyn vastanneista lähes 90 prosenttia tiesi, että kärkikolmion suunnasta tulevan on risteyksessä väistettävä myös pyöräilijöitä.
Hieman harvempi, noin 86 prosenttia vastaajista tiesi, että tietä ylittävää pyöräilijää tulee väistää myös liikenneympyrästä poistuttaessa.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti korostaa, että erityisesti risteyksiä koskevien sääntöjen tulee olla jokaisen tiellä liikkujan hallussa.
”Kun säännöt tunnetaan ja niitä noudatetaan, virheellinen käyttäytyminen vähenee ja liikenne muuttuu turvallisemmiksi ja sujuvammaksi”, Ruutti summaa.
”Kun säännöt tunnetaan ja niitä noudatetaan, virheellinen käyttäytyminen vähenee ja liikenne muuttuu turvallisemmiksi ja sujuvammaksi”
STOP-merkin ohjaus tunnettiin Liikenneturvan kyselyn tuloksien perusteella kahtalaisesti. Lähes kaikki vastanneet tiesivät, että merkki velvoittaa autoilevia pysähtymään.
Notkahdus tietämyksessä tapahtui, kun kysyttiin velvoittaako STOP-merkki myös pyöräilijöitä pysähtymään. Sen tiesi vain 84 prosenttia vastanneista.
Pihasta poistuvan autoilijan väistämisvelvollisuus muuta liikennettä kohtaan oli hallussa lähes jokaisella kyselyyn vastanneella (94 prosenttia).
Vastanneista joka kymmenes kuitenkin uskoi, että autoilijoiden olisi väistettävä silloin, kun pyöräilijä ajaa pihasta ajoradalle.
Kolme viidestä, eli noin 64 prosentti vastaajista tiesi, että kielletty ajosuunta -merkki koskee autojen lisäksi myös polkupyöräilijöitä sekä kevyen sähköajoneuvon kuljettajia, kuten sähköpotkulautailijoita.
Myös polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Ajoneuvojen kuljettajia koskevat säännöt pätevät myös pyöräteillä.
”Vaikka pyöräilyyn ei vaadita ajokorttia, väistämissääntöjen tunteminen ja niiden noudattaminen on ensisijaisen tärkeää”, Ruutti kertoo tiedotteessa.
”Esimerkiksi tämä pihasta tulevan väistämisvelvollisuus koskee niin autoilijaa, pyöräilijää kuin muitakin ajoneuvon kuljettajia. Pihan lisäksi pihakadulta, pysäköintipaikalta, vähäiseltä tieltä tai muusta vastaavasta paikasta tulevan on väistettävä muita tienkäyttäjiä, myös jalankulkijoita.”
Liikenneturvan kyselyssä 86 prosenttia vastaajista tiesi, että esimerkiksi pyöräteiden risteyksissä väistetään oikealta tulevaa aivan, kuten tasa-arvoisissa risteyksissä ajoradalla.
Myös polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Ajoneuvojen kuljettajia koskevat säännöt pätevät myös pyöräteillä.
Pinttynein liikenteen harhaluulo koski Liikenneturvan mukaan suojatiellä pyöräilyä. Vastaajista yli puolet, noin 57 prosenttia uskoi virheellisesti, että polkupyörä olisi talutettava suojatiellä ajorataa ylitettäessä.
”Tieliikennelakiin on erikseen kirjattu, että ajorata on mahdollista ylittää ajamalla suojatietä pitkin ajoneuvolla, myös polkupyörällä”, Ruutti huomauttaa.
”On kuitenkin huomattava, että suojatiesäännöt koskevat jalankulkijan väistämistä. Suojatie ei vaikuta ajoneuvojen välisiin väistämisvelvollisuuksiin, vaan ne ratkaistaan muiden liikennesääntöjen tai liikenteenohjauslaitteiden, kuten liikennemerkkien perusteella.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






