Odan verkkokauppa avautuu alkuvuodesta – houkuttelee kokeilijoita kuukausien ilmaisilla kotiinkuljetuksilla
"Tiukka kisa ja kilpailuttaminen eivät ole meidän pöydällämme", kaupan edustaja sanoo. Kuljetukset ulottuvat aluksi vain pääkaupunkiseudulle.
Odan varasto- ja toimistorakennusta viimeisteltiin Vantaan Viinikkalassa lokakuussa. Kuva: Sanne KatainenNorjalaisen ruuan verkkokauppa Odan myynti suurelle yleisölle avautuu ensi vuoden puolella.
Kysymyksessä on Suomeen tuleva ruokakaupan uusi toimija. Sillä on varasto Helsinki–Vantaan lentokentän lähellä Viinikkalassa ja pelkästään verkkomyyntiä.
Oda kertoo keränneensä syksyn ajan kokemusta pienen lähipiirin eli lähinnä talon oman väen tilauksista ja toimittaneensa niitä marraskuussa. Siksi Odan oransseja autoja on voinut nähdä jo pari viikkoa pääkaupunkiseudun liikenteessä.
Joulukuussa tilauksia aletaan viedä isommalle joukolle, joka on ilmoittautunut koekäyttäjäksi verkkosivuilla.
"Heitä on tuhansia ja he saavat kolmen kuukauden ilmaiset kotiinkuljetukset rekisteröitymisestään lähtien", kertoo Odan kaupallinen johtaja Anne Terimo.
Kaikille muillekin verkkokauppa avautuu Terimon mukaan "vuodenvaihteen tuolla puolen".
"Hetki, jolloin kuka tahansa pääsee lataamaan Oda-appin. Tarkkaa päivää ei ole annettu, koska haluamme, että kuluttajakokemus on täydellinen ja kauppa valmis."
Tuotteita on noin 5 000. Kuljetukset ulottuvat aluksi pääkaupunkiseudulle, mutta Terimo uskoo kehyskuntien tulevan pian mukaan. Tilaukset tehdään aluksi Odan omalla sovelluksella.
MT on kertonut aiemmin Odan aloittavan loppuvuonna, ja Terimon mukaan aikataulu on pitänyt. Muutto uuteen toimisto–varasto-rakennukseen oli marraskuussa, uutta tavaraa tulee päivittäin ja hintaneuvotteluja käydään koko ajan.
Isojen ruokaostosten leimaamaan ja koronan riivaamaan joulumarkkinaan Oda ei ehtinyt mukaan, eikä Terimon mukaan ollut tarkoituskaan
"Päätimme jo keväällä, että jouluun ei lähdetä. Kinkkutilauksetkin olisi pitänyt tehdä jo keväällä. Sen sijaan otimme yhteyttä isoihin kotimaisiin bränditaloihin, ja tilaukset lähestulkoon sovittu."
Mitä sanottavaa tulokkaalla on kuumana käyvään ruokaketjun reiluuskeskusteluun eli tuottajan heikkoon asemaan?
"Olen ollut 15 vuotta HKScanilla, vastannut vastuullisuudesta, kiertänyt paljon tiloja ja toivon voivani vaikuttaa asiaan tälläkin puolella pöytää", Terimo sanoo.
"Olemme haastaja ja vasta avaamassa kauppaa ja pieni tekijä kilpailijoihin verrattuna. Oma ajatukseni on olla paras yhteistyökumppani tavarantoimittajille, että pystyttäisin löytämään ratkaisuja ja ettei keskustelu menisi heti hintaan. Tiukka kisa ja kilpailuttaminen eivät ole meidän pöydällämme."
Terimon mukaan Oda tekee kerrallaan muutaman kuukauden pituisia sopimuksia.
"Hinnoittelu on useamman kerran vuodessa pöydällä, ja silloin neuvotellaan mahdollisista muutoksista suuntaan tai toiseen vallitsevan tilanteen mukaan."
Terimo toivoo myös kuluttajien katsovan kokonaisuutta.
"Panostamme merkkituotteisiin, ja vaikka ymmärrän, että jos sama tuote maksaa erinäköisessä paketissa vähän vähemmän, kuluttaja valitsee sen. Uskon kuitenkin, että myös koko ostoskorin hinnalla kotiinkuljetuksineen on vaikutusta enemmän kuin yksittäisen jauhelihapaketin. Pelkän kuljetuksen arvo on nyt 10–20 prosenttia ostoksista, siitä tulee meidän pelivaramme."
Lue myös:
Elintarviketeollisuuden Käkelä: Maatalouden kannattavuuskriisiin saatava nopeasti korjausliike
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
