Eläinten viikolla kampanjoidaan kanojen hyvinvoinnista
Kana on tämän vuoden eläinten viikon teemana. Eläinsuojeluväki haluaa kampanjassa kiinnittää huomiota kanojen ja broilereiden hyvinvointiin.Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto (SEY) valitsi vuosittaisen viikon teemaksi kanat, koska niitä kasvatetaan Suomessa enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Broilerinlihan kulutus kasvaa edelleen, ja myös kananmunien kulutus on viime vuosina kääntynyt kasvuun.
Liitto myös laskee, että kana on pajulinnun ja peipon jälkeen Suomen kolmanneksi yleisin lintu. Sillä kanoja ja broilereita on yli 10 miljoonaa.
”Harva suomalainen on päässyt näkemään kanoja tyypillisissä tuotanto-olosuhteissa. Usein käsitykset ruoaksi ja munantuottajiksi kasvatettavien kanojen olosuhteista kumpuavat vanhentuneista mielikuvista ja markkinointiväen luovuudesta”, huomauttaa SEY:n toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö .
Harrastekanaloita jopa parvekkeilla
Ylisirniö kiinnittää huomiota siihen, että kotikanalat lisääntyvät – niitä on perustettu kotipuutarhoihin, jopa parvekkeille.
”Lisääntynyt kiinnostus harrastekanaloita kohtaan ei ole pelkästään positiivinen asia: liian monissa tapauksissa kanala on perustettu innostuksen vallassa, mutta hatarin tiedoin.”
Kampanjaan liittyen on avattu uusi www.kanatieto.fi -sivusto. Sille on koottu tietoa kuluttajille mutta myös neuvoja siitä, mitä ehtoja harrastekanalan tulee täyttää.
Teemaviikolla tietoa kanoista ja broilereista jaetaan aiempien vuosien tapaan erityisesti lapsille ja nuorille. Alakouluikäisille on valmistettu kana-aiheinen materiaalipaketti, joka on SEY:n mukaan lähetetty yli 50 000 koululaiselle.
Eläinten viikkoa järjestetään vuosittain 4.-10. lokakuuta. Se alkaa aina kansainvälisestä eläinten päivästä, jota vietettiin torstaina. Suomessa teemaviikko on pidetty vuodesta 1959.
http://www.kanatieto.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

