Venäjä irtisanoi sopimuksen viljakuljetuksista Mustallamerellä – "Tulee nostamaan varmasti viljapörssien hintoja"
MTK:n vilja-asiamies Max Schulman arvioi Venäjän Mustanmeren toimien nostavan heti maanantaina viljojen hintoja maailman eri viljapörsseissä.
Osa kotimaisenkin sadon viljasta odottaa yhä myyntiä. Arkistokuva Viljavan viljavarastolta, Vehnää hihnakuljettimella. Kuva: Markku Vuorikari"Hermostuneet markkinat reagoivat nopeasti, Venäjän ilmoitus (irtisanoa viljakuljetussopimuksen) tulee nostamaan varmasti viljapörssien hintoja."
Venäjä lopettaa Mustanmeren viljakuljetuksista kesällä solmitun sopimuksen noudattamisen, kertoi venäläinen valtiollinen uutistoimisto Tass lauantaina.
Tassin siteeraaman Venäjän puolustusministeriön mukaan syynä ovat Krimille Sevastopolin laivastotukikohtaan tehdyt iskut. Venäjä syytti aiemmin lauantaina Ukrainaa lennokeilla tehdyistä iskuista.
Vehnän hinta viime viikolla eurooppalaisissa pörsseissä oli noin 340 euroa tonnilta. Viljafutuureissa nähtiin hinnannousua jo perjantaina.
Maissin hinta on liikkunut lähes samalla tasolla.
Viljapörssejä seuraava Schulman arvioi hintojen nousun jäävän kuitenkin "joihinkin kymppeihin" tonnilta. Hän ei usko vastaavaan reaktioon, mikä nähtiin vuonna 2010, jolloin Putin pani poikki Venäjän viljan viennin. Silloin noteeraukset nousivat kahden päivän aikana noin 100 euroa tonnilta.
Suomessa kauden viljasato oli suhteellisen normaali. Lyhyellä tähtäimellä viljan hinnan nousu voi hyödyttää myös suomalaisia viljelijöitä, joilla osa viljasta yhä odottaa myyntiä. Vaikea on kuitenkin sanoa, lähtevätkö tuotantokustannuksiin vaikuttavat lannoitteiden ja rehujen hinnat taas nousuun viljan hintareaktion myötä.
Schulmanin mukaan haasteeksi tulee löytää korvaavia viljoja: maissia, vehnää ja öljykasveja.
Niin ikään ukrainalaisen viljan kuljetusten merkitys Euroopan rautatie- ja maantiekuljetusten kautta kasvaa. Viljaa on viety elo–lokakuussa Ukrainasta kuukausittain jopa kolme miljoonaa tonnia. Tonavan kanavaa on hyödynnetty, Puolan ja Romanian satamien kautta osa viljasta on jatkanut matkaa. Reitti on kuitenkin hitaampi kuin Mustanmeren laivakuljetukset.
"Viljaa osatavat maat hakevat uusia alueita ostoilleen."
Venäjä on ollut itsekin aktiivisesti markkinoilla vieden paljon vehnää markkinoille.
Mustanmeren laivareiteillä ei vielä oltu lähestulkoonkaan maksimitehoissa. Vasta 2–3 tonnia viljaa oli kuukausittain viety merireittiä Ukrainasta, kun aiemmin ennen sotaa kuukausittaiset laivaukset olivat olleet 5–6 miljoonaa tonnia kuussa.
Turkin ja YK:n johdolla neuvoteltu sopimus on mahdollistanut sodan katkaisemat viljakuljetukset Ukrainan satamista. Sopimus olisi joka tapauksessa katkolla marraskuussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







