Kuluttajajärjestöt: Julkisten hankintojen pohja pettää – kuntalainen maksaa tietämättä perusteita
Sote-palveluiden yhtiöittäminen tietää lisää julkisesti rahoitettuja kohteita, joissa maksajalla ei ole pääsyä itseään koskevien päätösten perusteisiin.
Kuluttajajärjestöt sanovat, että Länsimetron urakoitsijat tiesivät julkisesti luvatun aikataulun olevan mahdoton. Kuva: Vesa MoilanenKuntalaisia koskevien ja kustantamien päätösten perusteiden salailu on herättänyt närää kuluttajajärjestöissä. Viimeisin esimerkki tällaisesta toiminnasta on Helsingistä Espooseen kulkevan Länsimetron viivästyminen lähes puolella vuodella.
Yle pyysi veronmaksajien omistamalta Länsimetro Oy:ltä luettavakseen kokouspöytäkirjoja, mutta yhtiössä pyyntöön ei suostuttu.
Länsimetron tapaus on yksi esimerkki päätöksistä, joissa veronmaksajat eivät pääse tutustumaan kustantamiensa palveluiden perusteisiin. Lisää on tulossa, mikäli kaavaillut sote-linjaukset toteutuvat, Ylen uutiset muistuttaa.
Pääkaupunkiseudun kuluttajajärjestöt ovat lähettäneet päättäjille vetoomuksen, jossa vaaditaan vastuuta ja avoimuutta julkisissa hankinnoissa.
"Länsimetron urakoitsijat tiesivät julkisesti luvatun aikataulun olevan mahdoton. Kuluttajille kuitenkin uskoteltiin muuta, ja pidettiin siten yllä muun muassa asuntomarkkinoiden hintakehitystä", vetoomuksessa sanotaan.
Kuluttajajärjestöjen mukaan asuin- ja työpaikkavalintoja tehdään usein liikenneyhteyksien perusteella, joten luvattujen aikataulujen pitäisi pitää paikkansa.
"Hankkeiden pitäisi olla jatkuvasti julkisesti tilivelvollisia. Viranomaisten ja hanketta hoitavien julkisten yritysten pitäisi avustaa kuluttajaa, joka haluaa hankkeesta tietoa, vetoomuksessa mainitaan."
Järjestöt ehdottavat myös, että hankkeiden lisäkustannusvaatimuksille asetettaisiin katto.
"Jos budjetti ei riitä, parempi vaihtoehto on hankkeen supistaminen budjetin mukaiseksi", kuluttajajärjestöt kirjoittavat vetoomuksessaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
