Kesko MTK:n liitoille: Sopii kokeilla rahan keräämistä itse, jos se on "naurettavan helppoa"
Tuottajalle kiitos-kampanja voi tuottaa jopa puoli miljoonaa euroa. Keskon Lauri Peltola haastaa kaikki MTK-liitot keräämään saman summan.
Kaikki K-kauppiaat ostivat tuotteita suoraan tuottajilta viime vuonna 610 miljoonalla eurolla. Kuva: Venla TirkkonenKeskon johtaja Lauri Peltola ei ilahdu MTK:n tuottajaliittojen johtajien kannanottoihin siitä, että Keskon Tuottajalle kiitos -maitojen mahdollinen tuotto olisi "naurettavaa".
"Ensinnäkin on sanottava, että tuottajien tilanne on niin vakava että mikään apu ei ole naurettavaa", Peltola painottaa.
MTK-liittojen puheenjohtajat ottivat kantaa Keskon kampanjaan liittojen puheenjohtajakokouksessa keskiviikkona.
"Kuluttajat eivät ole tuottajan puolella yksin MTK:n liittojen ansiosta, vaan myös Kesko on tehnyt sen eteen paljon töitä", Peltola jyrähtää.
K-kauppiaat ostivat viime vuonna tuottajilta suoraan tuotteita 610 miljoonalla eurolla.
"Onko sekin naurettava summa? Ei yhtään kannattaisi aliarvioida ketään eikä mitään, eikä hajottaa rintamaa leireihin. Nyt on tärkeää puhaltaa yhteen hiileen", Peltola painottaa.
Tuottajalle kiitos -maidoista arvioidaan kertyvän tuottajille ylimääräiset 200 000 euroa. On kuitenkin mahdollista, että tuotto nousee myös puoleen miljoonaan.
"Jokainen MTK-liitto voi kokeilla saman summan keräämistä itse, jos se kerran on "naurettavan helppoa". 14 liiton kunkin kerätessä puoli miljoonaa saataisiin kokoon seitsemän miljoona", Peltola haastaa.
Reiluuttamiskampanjan tulevaisuus lepää kuluttajien varassa. Jos tuotteet kiinnostavat, niiden valikoimaa on mahdollisuus lisätä. Myös usean kuluttajan taloudellinen tilanne on kuitenkin tiukka, Peltola muistuttaa.
"Joidenkin kuluttajien on pakko ostaa halvinta. Toisaalta myös vastuullisuuden merkitys on tärkeä. Nyt seurataan, miten kampanja lähtee liikkeelle. Sillä on erittäin iso symbolinen merkitys sen tuomisessa esiin, että viljelijän ahdinko on todellinen."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
