Maatilat hakevat suoramyynnistä säästöjäja riippumattomuutta suurista toimijoista
Laukaan kunnan terveystarkastajan Miia Valkosen mukaan Suomessa on valtavasti elintarvikepuolen lainsäädäntöä. Juha Sorri Kuva: Viestilehtien arkistoLAUKAA (MT)
Kiinnostus suoramyyntiin on kasvussa. Kuluttajat haluavat tuotteita suoraan tiloilta, ja yhä useampi tuottaja on halukas aloittamaan suoramyynnin.
”Yrittäjälle suoramyynti luo mahdollisuudet riippumattomuuteen, kustannustehokkuuteen ja kykyyn kohdentaa markkinointi halutulle kohderyhmälle. Tavoite on myös saada parempaa tuottajahintaa”, sanoo projektipäällikkö Johanna Mattila Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.
Mattilan mukaan poliittinen asennoituminen lähiruokaan on Suomessa nyt erittäin myönteinen.
”Olennainen kysymys on, miten kynnystä suoramyyntiin saadaan madallettua lainsäädännöllisesti.”
Suoramyynnin mahdollisuuksista alkutuotannon tuotteiden myyjille ja elintarvikeyrityksille keskusteltiin tiistaina Aitoja makuja -tilaisuudessa Laukaassa.
Vaikka suoramyynnin suosio on nousussa, aiheuttavat byrokratia ja sääntely monesti harmaita hiuksia myyjille.
Ympäristöterveydenhuollon terveystarkastaja Miia Valkonen Laukaasta pitää alalla sovellettavaa lainsäädäntöä raskaana.
”Kyllähän se on melkoinen lakien ja säännösten viidakko. Asioita mutkistaa vielä entisestään se, että lait muuttuvat jatkuvasti”, Valkonen sanoo.
Heljä Mäkinen Muuramesta toivoo selkeyttä ja yksiselitteisyyttä suoramyynnin byrokratiaan ja sääntöihin.
”Maatiloilla ollaan epävarmoja, kannattaako lähteä tekemään mitään. Jos ei ole varmuutta asioista, yrittäjäasenne kärsii. Lisäksi kaikki vastuu kasautuu alkutuottajille. Viranomaisten pitäisi työskennellä asioiden yksinkertaistamiseksi.”
Keskisuomalainen Lihatrio Oy myy lihaa lähitiloilta suoraan kuluttajille. Kyseessä on kolmen lihatilan yhteenliittymä. Lihanleikkuu tapahtuu yrityksen omassa leikkaamossa.
”Halusimme saada tuotannosta hieman paremman hinnan. Lisäksi halusimme hinnan nimenomaan tuotteesta sen sijaan, että olisimme tukien varassa”, Jouko Huttunen kertoo.
Pohjosahon tilan isäntä, laukaalainen Pekka Kauppinen on tehnyt porsaanlihan suoramyyntiä jo 1980-luvulta.
”Porsaat syntyvät, kasvavat ja teurastetaan kotitilalla. Elinkaari kokonaisuudessaan on omissa käsissä. Periaatteenamme on alusta asti ollut, että yhtään sikaa ei tapeta, jollei sille ole olemassa osoitetta”, Kauppinen kertoo.
”Kyseessä ei ole nopeus- vaan kestävyyslaji. Possut kasvavat ja elävät hyvissä olosuhteissa. Kuluttaja maksaa meille siitä, että tietää, mitä syö. Me tarjoamme tuotteet, jolla on kasvot.”
JUKKA KOIVULA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
