McDonald’sin ruuastaviidennes Suomesta
BigMac on vuodesta toiseen McDonald’sin suosituin yksittäinen tuote, tässä sitä haukkaa Patrick Peltonen helsinkiläisessä pikaruokalassa. Hampurilaisen jauheliha tulee Puolasta, sämpylä Suomesta ja juusto Saksasta. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoPikaruuan tulevaisuus näyttää Suomessa lupaavalta Suomen McDonald’sin toimitusjohtajan Srdjan Krumpakin mielestä, sillä alan myynti on ollut kasvussa. Viime vuonna syyskuuhun mennessä ala kasvoi runsaan neljän prosentin tahtia.
Suomen McDonald’s-ketjun myynti vuonna 2010 oli 142,6 miljoonaa euroa, kasvua kertyi edellisvuodesta kymmenisen prosenttia.
McDonald’s pyrkii Krumpakin mukaan nykyisin tuottamaan ”hyvää ruokaa nopeasti” , kun aiemmin tunnus oli ”nopeasti ruokaa”.
Pyrkimys on hyvään laatuun, palveluun, ruokaturvallisuuteen, siisteyteen, edullisuuteen ja myös paikalliseen alkuperään.
Kotimaisuus ei kuitenkaan toteudu Suomessa kovin hyvin. Vain viidesosa koko ketjun ruuan arvosta on suomalaista alkuperää.
Esimerkiksi naudanlihapihvit tuotetaan Osi food -tehtaalla Puolassa. Tehdas tuottaa jauhelihapihvejä Euroopan McDonald’seille.
Kana tulee Tanskasta, ranskalaiset Hollannista, juusto Saksasta, mutta sämpylät ovat Suomesta Lantmännen unibakelta.
Krumpak perustelee tuontiruuan käyttöä sillä, että Suomen McDonald’s on liian pieni toimija, jotta kotimaisista sopimuksista tulisi riittävän kannattavia.
Kuitenkin McDonald’sin ehkä kovimman kilpailijan Hesburgerin pihvit ovat kotimaisia ja suomalaisten raaka-aineiden osuus muutenkin isompi.
McDonald’s kilpailuttaa alihankkijoitaan usein, mutta itse asiassa ruuan toimittajia vaihdetaan melko harvoin, talous- ja kehitysjohtaja Riikka Wirta kertoo.
Ongelmia McDonald’seille aiheuttaa ruuan hinnan nousu. Viime syyskuuhun mennessä hinta oli noussut vuodessa runsaat viisi prosenttia, Wirta kertoo.
Suomessa on 84 McDonald’sia, joista 70 on yrittäjän omistuksessa. Yrittäjiä on Suomessa 18, eli jokaisella on useampia pikaruokapaikkoja.
Ketju työllistää Suomessa 3 200 työntekijää. Keskipalkka lisineen on 12 euroa tunnilta.
McDonald’silla on oma alkutuotannon laatujärjestelmä (McDonald’s Agricultural Assurance Programme eli Maap). Sillä ketju haluaa varmistaa tuottajien toimintatavat, jotta eläinten olot ja viljan kasvatus ovat kestävän kehityksen mukaista.
McDonald’sin mukaan ohjelman vaatimukset ovat usein tiukempia kuin mitä lait edellyttävät.
Nautatilojen Maap sisältää 159 vaatimusta, jotka liittyvät ”maatilan henkilökuntaan, karjan tunnistetietoihin, ympäristön suojeluun, maatilan rakennuksiin ja rakenteisiin, eläinlääkintään, rehuun sekä eläinten kohteluun”, yhtiö tiedottaa.
JOUKO KYYTSÖNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
