Kova tulos: Olvin voitto nousee ylös samaa tahtia kun juomat valuvat kurkusta alas
Liikevoitto kasvoi sekä syyskesällä että koko alkuvuoden aikana.
Yksi Olvin tuotemerkki Suomessa on A. Le Coq. Olvin kannalta Suomessa oli hyvä juomakesä. Kuva: OlviIisalmelaisella Olvi-juomayhtiöllä menee hyvin. Liikevoitto parantui tammi–syyskuussa viisi miljoonaa euroa 50 miljoonaan euroon. Liikevaihdosta voittoa kertyi yli 15 prosenttia.
Myös syyskesällä eli heinä–syyskuussa liikevoitto kasvoi. Juomia yhtiö myi 64 miljoonaa litraa eli 11 litraa jokaista suomalaista kohti.
Yhtiön liikevaihto kasvoi alkuvuonna 315 miljoonasta 322 miljoonaan euroon.
Myynti on kasvanut kaikilla päämarkkinoilla eli Suomessa, Baltiassa ja Valko-Venäjällä, jonne yhtiö rakentaa uutta tuotantoa. Valko-Venäjän poliittinen kriisi ei ole vaikuttanut liiketoimintaan, toimitusjohtaja Lasse Aho kertoo osavuosikatsauksessa.
Suomessa otetaan loppuvuoden aikana käyttöön uusi tuotantolinja ja mehuttamo.
Loppuvuoden näkymät ovat Ahon mukaan muuttuneet syyskuusta lähtien, kun korona voimistuu. Se keskittää myyntiä vähittäiskauppaan, ravintoloiden, Viron ja laivojen myynti vähenee. Juomien keskihinta alenee.
Olvi myy juomia Valko-Venäjällä enemmän kuin Suomessa, mutta liikevaihtoa Suomesta kertyy silti selvästi enemmän.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
