Saksa jyrää elintarvikkeiden halpatuonnissa
Saksasta virtaa jatkuvasti edullisia peruselintarvikkeita Suomeen, viime vuonna yli 700 miljoonan euron arvosta. Saksan-tuonnilla suomalaiset ketjut ovat laajentaneet paljolti omien tuotemerkkiensä tarjontaa.
Saksalaistuotteiden menestystä on kasvattanut Lidlin voimakas nousu vähittäiskaupassa, mutta myös muut ketjut Suomessa ovat hankkineet niitä yhä enemmän valikoimiinsa.
Vaikka tuonti monista maista tasaantui viime vuonna, Saksan osuus kaikkien elintarvikkeiden tuonnista oli 15 prosenttia.
EU-aikana ruuan tuonti Suomeen on paisunut yli kolminkertaiseksi.
Suuntaus on aiheuttanut maatalous- ja elintarviketuotteiden ulkomaankauppataseeseen yli kolmen miljardin euron vajeen. Kyse ei enää ole hedelmistä, kahvista tai viinistä, vaan vajeen tuplaantuminen kymmenessä vuodessa selittyy leivän, juuston, lihan ja kalan tuonnin kasvulla.
Tiedot käyvät ilmi Luonnonvarakeskuksen (Luke) Suomen maatalous ja maaseutuelinkeinot 2015 -vuosikatsauksesta.
”Suomen elintarviketuottajien on kilpailtava yhä kiivaammin ulkomaisten tuottajien kanssa säilyttääkseen asemiaan kotimaan markkinoilla ja pärjätäkseen kansainvälisessä kilpajuoksussa”, Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Csaba Jansik sanoo.
Riitta Ryynänen
Csaba Jansik
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
