Raskaan liikenteen kuljettajista voi tulla pula
EU-direktiivi velvoittaa vanhatkin kuljettajat koulunpenkille. Kuljettajien määrää vähentää myös se, että kuorma-autokortin ajaa entistä harvempi.Kuorma- ja linja-auton kuljettajista saattaa tulla pula, kun ammattikuljettajien uudet lisäkoulutusvaatimukset tulevat voimaan.
EU-lainsäädäntö edellyttää, että myös pitkään alalla olleet ammattikuljettajat joutuvat hankkimaan lisäkoulutuksen. Heitä arvioidaan olevan noin satatuhatta.
Käytännössä kuljettajien pitää suorittaa viiden vuoden välein viisi jatkokoulutuspäivää, mikäli he mielivät pitää ammattipätevyytensä.
Ongelmia saattaa olla edessä etenkin tavaraliikenteen puolella, ennakoi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n koulutuspäällikkö Eino Simonen . Tähän mennessä vaadituista lisäkoulutuspäivistä on suoritettu vasta vajaat puolet.
”Aikaa on ollut viisi vuotta, mutta silti se alkaa käydä vähiin.”
Korttien määrä romahtanut
Ammattikuljettajien määrää verottaa myös se, että yhä harvempi ajaa kuorma-autokortin.
”Voimaan tulleet ammattipätevyysvaatimukset vähensivät korttien määrää romahdusmaisesti. Kun kuorma-autokortteja suoritettiin takavuosina keskimäärin 30 000 vuodessa, viime vuonna määrä oli enää noin 6 000”, Simonen huomauttaa.
Esimerkiksi oman muuttokuorman voi kuljettaa vastaisuudessakin kuorma-autolla ilman lisäkoulutusta, mutta kaikenlainen kaupallinen liikenne vaatii ammattipätevyyden. Ilman sitä matka voi katketa tien päälle, sillä poliisi näkee pätevyyden ajokortista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

