Mikä on Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus?
Suomalaisesta työstä kertova avainlippu on monelle tuttu, mutta mikä on sinivalkoinen jalanjälki?Suomalaisen Työn Liitto on julkaissut Sinivalkoinen jalanjälki -tunnuksen.
Mitä uusi tunnus tarkoittaa, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala ?
”Se on suomalaista työtä edistävän kampanjan tunnus. Tunnus esiintyy niissä tuotteissa, joilla on jo käytössään joko Avainlippu-, Design from Finland-, Hyvää Suomesta- tai Sirkkalehti-tunnus.”
Miksi tunnus luotiin?
”Suomalaiset kuluttajat ovat tutkimustenkin mukaan valmiit ostamaan suomalaisia tuotteita ja palveluita erityisesti, jos ne tukevat suomalaista työllisyyttä. Tuotteita ja palveluita on kuitenkin vaikea löytää. Erityisesti vaikeus liittyy päivittäistavarakauppaan.
Halusimme jäsenyritystemme kanssa tehdä valinnan helpoksi. Syntyi ajatus, että jokainen meistä voi jättää positiivisen sinivalkoisen työllisyysjalanjäljen ostamalla suomalaisia tuotteita.”
Mitä muut Suomalaisen Työn Liiton merkit ilmaisevat?
”Avainlippu kertoo, että tuote on valmistettu Suomessa ja kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia. Sen tunnistaa lähes 90 prosenttia suomalaisista.
Design from Finland -merkki kertoo, että tuote on työllistänyt suomalaisia suunnittelijoita. Valmistusmaa voi olla mikä tahansa. Hyvää Suomesta on Ruokatieto-yhdistyksen merkki. Se kertoo, että elintarvikkeen raaka-aineista vähintään 75 prosenttia on kotimaista. Sirkkalehti -merkkiä hallinnoi Kotimaiset kasvikset ry. Merkki tarkoittaa, että tuote on kasvatettu Suomessa.”
Eikö Sinivalkoinen jalanjälki ole päällekkäinen neljän muun merkin kanssa?
”Sinivalkoinen jalanjälki on kampanjatunnus, ei alkuperämerkki. Tämä on pikemminkin kattomerkki, joka kattaa edellä mainitut neljä alkuperämerkkiä. Tunnus näkyy vuoden ajan mainonnassa ja K-ryhmän kaupoissa.”
Ketkä ovat yhteistyökumppanit?
”Kampanja toteutetaan K-ruokakauppojen, Kodin Ykkösten ja Anttiloiden kanssa.
Mukana on 50 yritystä, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL.”
Mitkä ovat tavoitteenne?
”Tavoitteena on, että kuluttaja löytää suomalaiset tuotteet ja edistää suomalaista työtä. Meillä on tahto jatkaa tätä kampanjaa muodossa tai toisessa vielä tämän vuoden jälkeen.”
Onko tarpeen luoda vielä useampia tunnuksia?
”Erikoistuneita tunnuksia ja brändejä tulee varmasti. Kuluttaja haluaa lisää informaatiota. Sitä myötä erilaiset merkinnät lisääntyvät.”
UP/Tiina Tenkanen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

