Lidl-ketjun Lauri Sipponen: Suomalaisuus ei yksin riitä markkinoilla
Suomalaisuus itsessään tai esimerkiksi ruuan puhtaus ei yksistään riitä markkinoilla, sanoo Suomen Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen.
Lidlin myymälöitä on Euroopassa yli 20 maassa. Seuraavaksi ketju laajentaa Yhdysvaltoihin – siellä ketju avaa kauppansa näillä näkymin vuonna 2018. Kuva: Jarkko SirkiäLidl-kauppaketjulla on Suomessa valikoimassaan paljon tuontitavaraa, mutta virta käy täältä myös toiseen suuntaan.
Muutamat suomalaiset tuotteet, kuten luomuruisleipä ja gluteiinittomat valmisteet, ovat päässeet ketjun myymälöihin muuallakin Euroopassa. Tuota vientiä on toimitusjohtaja Lauri Sipposen mukaan nyt kymmenien miljoonien euron verran, ja se on kasvussa.
Sipposen mukaan markkinoilla ei kuitenkaan pärjää pelkällä Suomen lipulla tuotteen kyljessä – vaikka suomalaisuudella oma arvonsa toki onkin.
"Täytyy muistuttaa, että suomalaisuus itsessään tai esimerkiksi ruuan puhtaus ei yksistään riitä. Puhdasta ruokaa tuotetaan muuallakin. Täytyy olla makua, laatua, houkuttelevuutta ja edelläkävijyyttä – sellaisia tuotteita, joita ei muualta löydy."
Sipponen ottaa vertailukohdaksi sveitsiläiset huippukellot tai saksalaiset autot.
"Ei kukaan osta kelloja kalliilla sen takia, että ne ovat sveitsiläisiä vaan koska tiedetään, että ne ovat huippulaadukkaita tai edustavat brändiä tai mielikuvaa, jota on rakennettu vuosikymmenten saatossa. Siitä ihmiset ovat valmiita maksamaan."
"Eikä autojakaan myydä sen takia, että ne ovat saksalaisia, vaan niiden pitää olla laadukkaita, kestäviä, teknologisesti edistyksellisiä, ympäristöystävällisiä, tehokkaita tai kauniita", Sipponen luettelee.
Hänen mielestään Suomella on ehdottomasti mahdollisuus pärjätä myös vientimarkkinoilla.
"Ajatus, että emme siihen pystyisi, osoittaa vain mielikuvituksettomuutta. Pitää olla ennakkoluulottomuutta ja riskinsietokykyä."
Sipponen nostaa esimerkiksi yrityksensä Suomessa kehittämät proteiinipatukat, lisäravinteet ja maitojuomat. Merkittävä osuus niistä on kotimaista tuotantoa.
"Olimme tuossa terveysbuumissa ihan kansainvälisestikin etunojassa eli haistoimme trendin. Rakentamamme tuotesarja on nyt leviämässä muihinkin maihin, kollegat ovat siitä kovasti kiinnostuneita."
"Vastaavalla tiellä jatkamme, yritämme löytää uutta koko ajan. Näin koko elintarvikeketjulle syntyy lisäarvoa ja sitä kautta kilpailukykyä. Kollegat saavat huipputuotteita meiltä, ja Suomesta menee uutta tuotekehittelyä maailmalle."
Sipposen mukaan hinta on yksi merkittävimmistä tekijöistä kuluttajalle mutta ei ainoa ratkaiseva asia.
"Jos haluaa esimerkiksi puolalaiselle, saksalaiselle tai hollantilaiselle jotain myydä, ei siellä tietysti olla valmiita mitään ylihintaa tai kohtuuttomuuksia maksamaan, vaan hinta täytyy suhteuttaa ostovoimaan ja paikalliseen hintatasoon."
Sipposen mukaan kuluttajat ovat kautta linjan entistä enemmän hereillä ja tietoisia.
"Ihmiset joko vähillä rahoilla tai enemmillä rahoilla haluavat vastinetta. Täytyy luoda elementtejä, jotka kuluttajan silmissä konkretisoituvat ostopäätöksenä. Houkuttelevuutta ja erottautumiskeinoja voidaan rakentaa monella tavalla, vaikkapa näppärimpinä pakkauskokoina."
Lidlin myymälöitä on Euroopassa yli 20 maassa. Seuraavaksi ketju laajentaa Yhdysvaltoihin – näillä näkymin kauppoja aukeaa siellä vuonna 2018.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
