Kännykällä ostamiseen halutaan parempi kuluttajansuoja
Viestintälain muutos asettaa teleoperaattorin yhteisvastuuseen palveluntarjoajan kanssa silloin, kun palvelusta maksetaan kännykkälaskussa. Malli on otettu luottokortilla maksamisesta, jossa ongelmatapaukset voi selvittää suoraan luottokorttifirman kanssa.Sähköisen viestinnän lainsäädännön uudistus on edennyt lausuntovaiheeseen. Muutoksilla pyritään muun muassa parantamaan kansalaisen kuluttajansuojaa kännykällä maksattaessa.
Vastedes kuluttajan ei tarvitsisi enää soittaa ulkomaiselle palveluntarjoajalle perätäkseen oikeuksiaan vaan asia hoituisi oman teleoperaattorin kanssa.
Haluamme parantaa turvaa, koska on ollut epäselviä tapauksia, joissa kännykkälaskut ovat nousseet valtaviksi. Kuluttajien on ollut vaikeaa käydä taistoon oikeuksiensa puolesta, sanoo asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru (sd.).
Yksityisyyden suojaa halutaan parantaa muun muassa siten, että teleyritysten lisäksi vastuu viestinnän turvallisuudesta ulotettaisiin myös viestinnän välittäjiin. Tämä tarkoittaisi kotimaisten toimijoiden lisäksi myös Facebookin kaltaisia palveluita.
Käytännössä tämä turvaisi käyttäjää siten, että vain tietyissä tilanteissa viestinnän välittäjä voisi käsitellä välitystietoja.
Tietoyhteiskuntakaareksi kutsuttava uudistus kokoaa yhteen useita eri lakeja. Ministeri Kiuru kuvaili sitä tiiliskiveksi, jonka valmistelu on vaatinut paljon ”jumppaa”. Sähköiseen viestintään liittyy iso bisnes, jolloin väännöiltä ei voi välttyä.
Valmistelussa mukana ovat olleet mukana lähes yksinomaan yritykset. Kansalaisjärjestöt ovat loistaneet poissaolollaan, mitä ministeri pahoittelee.
”Vuorovaikutus jatkuu lausuntokierroksen jälkeen. Toivomme näkemyksiä myös kansalaisilta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

