Sakset Fiskarsilta, lukot Abloylta... Näitä brändejä suomalaiset arvostavat tutkitusti eniten
Automerkeistä paras brändi on turvallisuudesta tunnetulla Volvolla.Suomalaiset arvostavat brändeistä eniten Fiskarsia, Abloyta ja Havi Mäntysuopaa. Tämän vahvistaa Taloustutkimuksen ja Alma Median Brändien arvostus 2022 -tutkimus.
Brändi-tutkimuksessa selvitettiin 67 tuoteryhmän ja 585 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Kotimaisuus oli tulosten perusteella valttia.
Brändikyselyn ykkösen eli Fiskarsin toimintaidea on selkeä. Yhtiö kertoo haluavansa lisätä ihmisten onnellisuutta kodeissa ja puutarhoissa.
Kolmen kärjen jälkeen pistesijoille ylsivät Yle Areena, Hyvää Suomesta -merkki sekä Joutsenmerkki.
Kymppikärkeen mahtuivat vielä muun muassa Sini, Arabia ja Lego.
Automerkeistä ykkösenä jatkoi Volvo. Se arvioitiin kaikkein turvallisimmaksi ja vastuullisimmaksi automerkiksi.
Kuluttajat arvioivat Suomen tunnetuimpia tuotemerkkejä arvosanoilla. Perusteena oli, kuinka paljon he kyseistä merkkiä arvostavat, käyttävät ja kuinka todennäköisesti he suosittelisivat sitä muille.
Tutkimuksessa huomioitiin mielipiteet myös merkkien vastuullisuudesta, hintatasosta ja vastineesta rahalle. Uutena osa-alueena arvioitiin brändimielikuvaa sekä kuluttajahintojen muutoksen vaikutusta ostokäyttäytymiseen.
Tutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa 2022 nettikyselynä ja sen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





