Nettikirpputorit kasvattavat vertaiskaupan suosiota
Käytetty tavara vaihtaa omistajaa satojen miljoonien arvosta.Kasvava digitaalinen vertaiskauppa madaltaa kuluttajien kynnystä ostaa käytettyä tavaraa. Internetin kirpputorit voivatkin olla hyödyksi muille vertaiskaupan muodoille, esimerkiksi kivijalkakirpputoreille. Näin kertoo palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopistosta.
Erilaisilla nettikirpputoreilla käydään kauppaa Suomessa Saarijärven arvion mukaan jo noin 300–400 miljoonalla eurolla vuodessa. Suosittuja ovat esimerkiksi lastenvaatteiden Facebook-kirpputorit.
Digitaalisesta vertaiskaupasta saatujen myönteisten käyttökokemusten myötä tavaroiden jälkimarkkinoista on tullut entistä luontevampi osa kaupankäyntiä. Tämä lisää kuluttajien kiinnostusta muihinkin käytetyn tavaran kauppapaikkoihin kuin vain nettikirpputoreihin. Kivijalkakirppareiden lisäksi tulevaisuudessa vahvistuu erilaisten pop-up-kirpputorien rooli.
"Digitaalisiin kirpputoreihin liittyvä vaivattomuus, helppous ja laaja valikoima kasvattavat koko vertaiskauppailmiötä", Saarijärvi sanoo.
Saarijärven mukaan taustalla vaikuttaa kuluttajien kokema tavaraähky sekä ympäristötietoisuuden lisääntyminen. Vertaiskaupasta ostamiseen voidaan tulevaisuudessa liittää entistä vahvemmin valistuneen kuluttajan merkki.
"Kuluttaja osoittaa olevansa taloudellisesti järkevä ja ympäristöystävällinen, koska hän haluaa jatkaa tuotteen käyttöikää."
Lastenvaatebränditkin hyötyvät
Paitsi kirpputorit, myös uuden tavaran kaupat voivat hyötyä vertaiskaupan kasvusta. Yksi esimerkki hyötyjistä ovat suuret lastenvaatebrändit.
"Lapsiperheen vanhempi malttaa ostaa uuden, laadukkaan vaatteen, koska tietää sillä olevan arvoa jälkimarkkinoilla", perustelee Saarijärvi.
Lastenvaatteet ovat luonnollinen vertaiskaupan kohde, sillä Suomessa niihin liittyy vahva kierrättämisen kulttuuri. Tavara kiertää erityisen joutuin, koska vaatteet jäävät nopeasti pieneksi ja vähälle käytölle.
Kaupan liiton ja Tampereen yliopiston tekemästä tutkimuksesta selviää, että lastenvaatteiden kohdalla pääasiallinen vertaiskaupan alusta on Facebook-ryhmät. Niissä käydään kauppaa arviolta miljoonien eurojen arvosta vuosittain.
Syy Facebookin lastenvaateryhmien suosioon on moniulotteinen.
"Facebook on tuttu ympäristö, jonka kautta asiointi koetaan luontaiseksi. Toiminta on myös jonkin verran yhteisöllistä ja paikallista."
Suositun Mini Rodini & Friends -lastenvaateryhmän ylläpitäjä Saana Laihiainen kuvailee Facebook-kirpputorien olevan helppoja ja täsmällisiä vertaiskaupan alustoja.
"Tuotteet löytää kätevästi, koska ne on jaettu kokoluokkien mukaan kansioihin. Tietyillä kirppareilla on tiettyjä vaatteita myynnissä. Liittyä voi sinne, mistä itse tykkää", Laihiainen sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

