S-ryhmä kasvatti yhä markkinaosuuttaan ruokakaupassa ‒ ”Hinta korostuu alavireisessä suhdanteessa”
Puolivuotistuloksensa raportoineen S-ryhmän myynti kasvoi yli seitsemään miljardiin euroon, mutta liikevoitto laski.
S-ryhmä uudistaa Prisma-hypermarkettejaan. Kauppakonserni investoi myymälöihinsä, verkkokauppaan ja autojen latausketjun palveluihin alkuvuoden aikana 338 miljoonaa euroa. Kuva: Markku Vuorikari7005 miljoonan euron verottoman vähittäismyynnin ja 135 miljoonan euron ryhmän yhteenlasketun liiketuloksen raportoinut S-ryhmä kuvaa odotuksiaan loppuvuodelle ”maltillisiksi”.
Tammi‒kesäkuun myynti kasvoi vertailukaudesta 2024, mutta liiketulos laski 17 miljoonaa euroa S-Pankin alentuneen liikevoiton vuoksi.
Pääjohtaja Hannu Krook epäilee kulutuksen piristymisen siirtyneen pääosin ensi vuoden puolelle:
”Merkkejä talouden positiivisesta käänteestä on kuitenkin ilmassa, vaikka kulutuksen isompi piristyminen siirtynee ensi vuoden puolelle. Odotamme osuuskauppojen koko vuoden liiketuloksen säilyvän viime vuoden tasolla ja SOK-yhtymän liikevoiton (IFRS) paranevan hieman edellisvuodesta, Hannu Krook toteaa.
S-ryhmä on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja 48,8 prosentin markkinaosuudellaan (Nielsen IQ, 2024). Tutkimusyhtiö Nielsen raportoi markkinaosuudet vuosittain.
S-ryhmä kuvaa marketkaupan tammi–kesäkuun liiketuloksen säilyneen hyvällä tasolla, ja myynti kasvoi reilut kaksi prosenttia edellisvuodesta.
”Alavireinen suhdanne korosti hintakilpailukyvyn merkitystä. S-ryhmän päivittäistavarakauppa lunasti lupauksensa edullisesta ostoskorista, ja sen myynti kasvoi edelleen muuta alan markkinaa vahvemmin.”
Ryhmän markkinaosuus ruokakaupasta kasvoi siis edelleen.
Onko S-ryhmältä tulossa uusia hintakampanjoita syksyllä?
”Ei. Pyrimme olemaan kilpailukykyisiä. Olemme yhtä halpa kuin halvin”, pääjohtaja Hannu Krook viittasi ryhmän strategiaan ja mainoslauseen vastatessaan MT:n suoraan kysymykseen.
Kuluttajien luottamus on yhä matalalla, työttömyysaste ja säästäminen korkealla.
Päivittäistavarakaupassa kysyntä ohjautuu Krookin mukaan selkeästi vähän edullisempiin tuotteisiin. Tämä näkyy myös S-ryhmän marketkaupan investoinneissa ja kauppojen uudistuksissa: edullisemmat tuotteet saavat lisää tilaa hyllyillä.
Kotimaisten elintarvikkeiden osuus on vahva S-ryhmän ruokakaupoissa, 80 prosenttia tarjonnasta.
Myös kustannusten nousu asettaa paineita S-ryhmän tuloskehitykselle. Maan suurin kaupparyhmittymä alueosuuskauppoineen on investoinut voimakkaasti koko 2020-luvun: S-ryhmän investoinnit kuluvan vuoden tammi‒kesäkuussa olivat 338 miljoonaa euroa.
S-ryhmän alueosuuskauppojen voimakas panostus palveluverkostoon näkyy ympäri Suomea uusina ja uusittuina marketteina, ravintoloina, hotelleina sekä maan suurimpana teholatausverkostona. Myös verkkokauppojen ja digipalveluiden kehitystyö jatkui.
2020-luvun investointipotti S-ryhmässä on jo lähes neljä miljardia.
Esimerkkeinä Krook mainitsee viime viikolla avatun Järvenpään Prisman uudistuksen, Orimattilassa S-Marketista Prismaksi laajennetun hypermarketin. Myös Kotkassa ja Seinäjoella Prismat on uudistettu.
2020-luvun investointipotti S-ryhmässä on jo lähes neljä miljardia.
Verkkokaupassa kasvuprosentit ovat suuria pohjaluvun ollessa vielä suhteellisen matalalla. S-ryhmä laajentaa parhaillaan Sokoksen ja Prisman verkkokaupoista tehtyjen käyttötavarakaupan tilausten maksutonta myymälänoutoa marketverkostoonsa. Nyt mukana ovat Prismat, Sokokset ja Emotionit (suurin osa).
Keväällä kerrottu uudistus jatkuu ja on Krookin mukaan yhä kesken. Sokoksen osalta käyttötavaran verkkokauppa kasvoi tammi‒kesäkuussa kolmanneksen edellisvuodesta. S-ryhmä on laajentanut valikoimia sopimuksin suoraan tavarantoimittajien kautta.
Tuottajayhteistyö tapahtuu ryhmän 19 alueosuuskaupan kautta.
Alueosuuskaupat raportoivat omat tuloksensa erikseen. Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti oli noin seitsemän miljardia euroa.
Hannu Krook arvioi alueiden tulosten eriytyneen eritoten hotelli- ja ravintolaliiketoiminnan osalta:
”Pohjois-Suomessa osuuskauppa Arina teki talven osalta vahvan tuloksen, Keski-Suomessa osuuskaupat pärjäsivät kohtuullisesti ja pääkaupunkiseudulla hotellihuoneiden ylitarjonta kysyntään nähden painaa hintoja.”
Huoneiden keskihinnat ovat pääkaupunkiseudulla Krookin mukaan edelleen alle koronapandemian aikaa.
S-ryhmän tulosjuttua (Mt.fi 26.8.2025) on oikaistu ja tarkennettu ryhmän käyttötavaran verkkokaupan ja sen kasvun osalta keskiviikkona kello 15:35. S-ryhmä laajentaa käyttötavarakaupan maksutonta myymälänoutoa marketverkostoonsa. Sokoksen tasoista valikoimaa tulee verkon kautta asiakkaille tarjolle noudettavaksi esimerkiksi S-marketeista. Sokoksen osalta käyttötavaran verkkokauppa kasvoi tammi-kesäkuussa kolmanneksen edellisvuodesta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









