Honda CR-V sai etuvedon ja paremman nelivedon
Honda CR-V kulutti koeajolenkillä noin 8 litraa bensaa 100 kilometrillä. Jarmo Palokallio Kuva: Viestilehtien arkistoSAKSA (MT)
Hondan suosittua CR-V:tä saa jatkossa myös pelkällä etuvedolla varustettuna. Sen nelivetoinen malli taas on monta astetta aiempaa toimivampi.
Vuonna 1997 esitelty CR-V hallitsi pitkään katumaasturikauppaa Suomessa. Viime vuosina se on joutunut tyytymään hopeasijaan Volvo XC60:n napattua markkinajohtajuuden.
Nyt esitelty CR-V:n neljäs sukupolvi yrittää riistää paalupaikan takaisin Hondalle.
Uusi CR-V iskee takaisin laajalla rintamalla. Käsivaihteisen bensakoneen kanssa myytävä etuveto raivaa tietä hinnaston halvempaan päähän.
CR-V:n lähtöhinta on silti selvästi yli 30 000 euron, joten asiakaskunta on eri kuin vaikka Nissan Qashqailla. Vastaavasti hyvin varustetut nelivedot kamppailevat aiemmin selvästi kalliimpien hintaluokkien asiakkaista.
Ehkä suurin uudistus on tapahtunut nelivedossa. Tähän asti neliveto on puuttunut peliin tarvittaessa ja käytännössä auto on liikkunut etupyörien vetämänä.
Jatkossa CR-V:n neliveto on aina päällä liikkeelle lähdettäessä. Sen jälkeen vetotapa muuttuu kaksivetoiseksi, ellei nelivedolle ole tarvetta.
Kyseessä on käänteentekevä ja samalla tervetullut uudistus.
Myös äänieristykseen ja auton sisustukseen on panostettu. Saksassa tehdyn koeajon perusteella auto on hyvin hiljainen, keskustelu onnistuu myös takapenkille vaivatta vielä moottoritienopeuksilla.
Auton sähkötehosteinen ohjaus on nykymaun mukaisesti kevyt, mutta melko tunnoton.
Kuskin työtila on kaikin puolin toimiva.
Pelkääjän paikalla istuimen säädöt loppuvat kesken pitkäkoipiselta matkustajalta. Lattia on niin korkealla, ettei istuimen pituussäätö aivan riitä.
Uudet autot tulevat myyntiin marraskuussa, mutta niiden hinnat ovat vielä auki. Sitä ennen kauppaa käydään vanhoista autoista, joille on maahantuojan mukaan hyvin kysyntää.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
