Kilometriveroehdotus jäi torsoksi
Jorma Ollilan vetämä työryhmä ehdottaa liikenteen verotuksen sitomista ajettuihin kilometreihin. Maaseudulla liikkuminen olisi taajamissa köröttelyä halvempaa. Järjestelmään siirtymiseen ei keksitty oikeudenmukaista ratkaisua.Liikenneministeriön työryhmää vetänyt Jorma Ollila esittää liikenteen kilometriverotukseen siirtymistä. Se toisi seurantalaitteet kaikkiin autoihin.
Verotuksen kovuuteen vaikuttaisi ajettujen kilometrien lisäksi auton päästöt. Sen lisäksi maa jaettaisiin kahteen tai kolmeen alueeseen.
”Suomi on pitkien etäisyyksien maa, eikä joukkoliikenne ole kattavaa. Maaseudulla asuvia tuettaisiin siten halvemmalla liikkumisella”, työryhmä perustelee jakoa.
Periaate olisi kuitenkin se, että vähän ajavat selviävät nykyistä halvemmalla. Paljon ajavia systeemi vastaavasti rokottaa.
Ollilan mukaan kilometrivero ei koskisi kuorma-autoja ja linja-autoja. Teollisuudelle ei lisäkustannuksia haluta sälyttää.
Henkilöautojen osalta reunaehtona on, ettei valtion verokertymä saa laskea. Uusilta autoilta poistuva autovero kerättäisiin siten kilometriveroina takaisin.
Ongelmana on siirtymäkausi. Ilman sitä veromuutoksen odottelu pysäyttäisi autokaupan vuosiksi. Siirtymäaika taas notkahduttaisi verotulot tilapäisesti.
”Tähän emme ole keksineet oikeudenmukaista ratkaisua”, Ollila myönsi.
Toinen järjestelmän heikkous on sen kalleus. Veronkeruun, järjestelmän ylläpidon ja seurantalaitehankintojen kustannukset nousevat satoihin miljooniin euroihin. Työpaikkoja syntyisi etenkin hallintoon. Toiveena on, että myös elektroniikkateollisuus hyötyisi uudistuksesta.
Nykyinen järjestelmä on siihen verrattuna moninverroin tehokkaampi.
Ollila arvelee, että uuteen järjestelmään siirrytään viimeistään vuonna 2025.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

