Tie Kuusamosta itään kuoppainen soraränni
East Oilin huoltoasema on 12 kilometriä Venäjän puolella Kuusamo-Pääjärvi-päätien varressa. Bensaa ja dieseliä myydään ruosteisista perävaunuista. Telaketjusta tehty lana vaatii ison vetokoneen, mutta tien kunnosta päätellen lanaa ei ole käytetty pitkään aikaan (pikkukuva). Sami Karppinen Kuva: Viestilehtien arkistoPÄÄJÄRVI, VENÄJÄ (MT)
Jos aikoo ajaa Kuusamosta Venäjän Pääjärvelle, kannattaa varata runsaasti aikaa. Viisas matkaaja lähtee maastoautolla, matalan maavaran autoa ei voi suositella.
Heti Venäjän puolella tie muuttuu kuoppaiseksi soraränniksi. Leveyttä on paikoin ainakin puolitoista kertaa sen verran kuin Suomen puolen asfaltilla.
Pahimpia kuoppia kierrellään milloin vasemmalta, milloin oikealta. Ojia ei ole lainkaan, siinä yksi syy kuoppaisuuteen; vesi seisoo kaukalonmuotoisessa tiessä.
Lätäkön syvyys voi olla 6 tai 60 senttiä. Vesikohdat kannattaa kiertää, jos pystyy.
Päänkokoisia kiviä on harvakseltaan pitkin tietä.
Valtakunnan rajalta Pääjärven taajamaan on noin 55 kilometriä. Keskinopeus sillä välillä on enintään 40 kilometriä tunnissa, jos yhtään ajoneuvoaan säälii.
Paikalliset porhaltavat Ladoilla tai muilla kulkupeleillä joskus huomattavan lujaa vastaan tai ohi. Raskasta liikennettä ei näy. Joskus on kuorma-auto kulkenut, sen voi päätellä tielle tippuneista laudoista.
Suomen puolella riittää, kun vilauttaa passia kerran Suoperän raja-asemalla.
Venäjän puolella ensimmäisenä on kioski, josta saapuva rajavartija syynää passin ensimmäisen kerran ja avaa sitten portin. Parinsadan metrin päässä on varsinainen rajatarkastus.
Autokunnittain kuljettajan perässä marssitaan raja-asemalle sisään. Passi, viisumi ja kaksiosainen maahantulokortti tarkastetaan huolella ja leimoja läiskitään eri puolille papereita.
Tulli ottaa matkatavarat sisään ja läpivalaisee ne. Ankarasti kiellettyä on viedä Suomesta Venäjälle juureksia, vihanneksia, hedelmiä, maitotuotteita ja lihatuotteita. Varmana tietona kerrotaan, että perunapussin vientiyrityksestä on rapsautettu 20 000 euron sakko.
Jos mukana on lääkkeitä, niiden reseptit on kyettävä vaadittaessa esittämään.
Raja- ja tulliasemalta ajetaan seuraavat parisataa metriä seuraavaan passintarkastuspisteeseen.
Sen jälkeen voikin köryytellä lähes kymmenen kilometriä vanhalle raja-asemalle. Se on piikkilanka-aitaportin viereinen muutaman neliön lautamörskä. Virkailija tarkistaa passit neljännen kerran.
Kulkuportin pieleen on saranoitu ruosteinen ”piikkimatto”. Sen yli ajaminen tietäisi takuuvarmasti tyhjiä renkaita.
Rajalta noin 12 kilometrin päässä on paikallinen huoltoasema, muutaman neliön lautakoppi. Sisävessaa ja pallomerta ei ole. Bensa ja diesel on varastoitu huomattavan ruosteisiin tankkiautoihin, joiden perä osoittaa tielle päin.
East Oilin kortti käy, diesel maksaa noin euron litralta.
Bensa-asemalta Pääjärvelle on asumatonta seutua. Metsä on valtaosin tiheää pusikkoa.
Jos auto hajoaa, avunsaanti on satunnaisten ohikulkijoiden varassa. Kännykät eivät kuulu kuin lähellä rajaa ja jälleen Pääjärvellä.
Yhteen risteykseen on tipahtanut ainakin viisi metriä telaketjua. Tarkemmin katsottuna se on tielana.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
