Oletko miettinyt, miksi rekat hiljentävät ylämäen lopussa? – Syynä on autoissa yleistynyt lisävaruste, ja se saa monet henkilöautot rikkomaan lakia
Lähes kolme neljästä autoilijasta ohittaa välillä raskaita ajoneuvoja ylinopeudella.Ohittamiseen maantiellä on valittava oikea aika ja sopiva paikka. Ohittaminen ei anna erillislupaa sääntöjen rikkomiselle tai ylinopeudelle.
Käytäntö on toinen. Esimerkiksi raskaan ajoneuvon ohitustilanteessa 71 prosenttia henkilöautoa ajavista sanoo ajavansa joskus ylinopeutta Liikenneturvan kyselyn mukaan.
Lisäksi noin joka seitsemäs kertoo pyrkivänsä ohittamaan ainakin joskus raskaan yhdistelmän mahdollisimman nopeasti, vaikka näkemä on heikko tai paikassa on sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto.
Vastaajien enemmistö, 57 prosenttia, jätti kuitenkin rekan ohituksen väliin sulkuviivoin merkityllä alueella tai näkemäesteen kohdalla.
”Vastauksista paistaa kiire. Jos ohittaminen vaatii lähtökohtaisesti ylinopeutta, kannattaa miettiä onko ohittamiselle ylipäätään tarvetta”, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo puntaroi.
Vuoristo muistuttaa, että ohittamisella saavutettu ajansäästö on lyhyemmillä matkoilla usein luultua vähäisempi.
”Vastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittamaan lähtevän ajoneuvon kuljettajalla. Ohitustarve on harkittava tilannekohtaisesti.”
Ohitustarvetta kasvattaa kuorma-autoissa yleistyneet mukautuvat vakionopeussäätimet. Ne hiljentävät ajonopeutta ylämäen lopussa ja keräävät vauhtia alamäen puolella.
”Toiminto saa kuorma-auton ajonopeuden vaeltamaan, mikä on kasvattanut taas ohitustarvetta osassa autoilijoita”, vahvistaa Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima.
Kysely tehtiin kesällä ja se koski 80 kilometrin nopeusrajoitusaluetta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







