
Autokauppa kynti syvällä viime vuonna ‒ tämä merkki piti ylivoimaisen ykkössijansa
Autokauppa odottaa uusien autojen myynnin nousevan tänä vuonna lamavuosien synkimmistä lukemista.
Opel Frontera on yksi tämän vuoden uutuuksista. Sen täyssähkö- ja bensaversiot maksavat suunnilleen saman verran. Kuva: Jarmo PalokallioAutokauppa vaipui viime vuonna lamavuosien lukemiin. Jopa parhaiten myynyt Toyota jäi kauaksi parhaista vuosistaan.
”Viime vuosi oli haastava uuden auton kaupalle. Kuluttajien luottamus talouteen oli matalalla, eivätkä laskevat korot vielä näkyneet ostokäyttäytymisessä”, selittää Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Lausalan mukaan uusien autojen rekisteröinnit jäivät lähes kolmanneksen viimeisen kymmenen vuoden keskiarvoa matalammalle.
Uusien autojen kaupan jähmeyttä paikkasi käytettyjen autojen kauppa ja korjaamotoiminta. Autoliikkeet myivät käytettyjä autoja 5 prosenttia aiempaa enemmän.
Tälle vuodelle autokauppa odottaa vihdoin käännettä parempaan.
Autokaupan ylivoimaiseksi suosikiksi on vakiintunut Toyota. Viime vuonna siihen päätyi lähes joka kuudes uuden auton ostaja.
Kakkossijan nappasi Škoda. Sen perässä tulivat Volkswagen ja Volvo, joka pystyi muista kärkimerkeistä poiketen kasvattamaan myyntiään. Samaan suoritukseen pystyivät kymppikärjen peräpäässä Hyundai ja Nissan.
Eniten myyntiään kärkikymmenikössä menettivät Tesla, Mercedes ja BMW.
Haastajista plussalle pinnistivät Suzuki ja Mitsubishi. Uutena kisaan hypännyt kiinalainen BYD kiilasi sekin 20 myydyimmän auton sakkiin.
Automallien myyntitilasto kertoo Toyotan ylivoimasta. Parhaiten myivät Toyota Corolla ja Yaris. Tesla Y nappasi kolmannen sijan.
Kymppikärjessä Nissan Qashqai pystyi parantelemaan asemiaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






