
Tästä syystä kahvipaketista joutuu maksamaan hurjasti enemmän verrattuna viime vuoteen – näin kuluttajat ovat reagoineet hinnan nousuun
Kahvin hinta on noussut viime vuodesta yli 41 prosenttia, kertoo Päivittäistavarakaupan viestintäpäällikkö Mari Mattila.
Suosituin kahvimerkki on edelleen Juhla Mokka. Myös sen hinta on noussut vuodessa tuntuvasti ylöspäin. Kuva: Markku VuorikariSuomessa on tänä vuonna syyskuun loppuun mennessä myyty kahvia yli 333 000 000 eurolla, selviää Päivittäistavarakauppa ry:n tilastoista.
Kahvin myynnin arvo on kasvanut viime vuoden tammi-syyskuusta kumulatiivisesti noin 21 prosentilla, mutta samalla myynnin määrä on laskenut yli 14 prosenttia, kertoo viestintäpäällikkö Mari Mattila Päivittäistavarakauppa ry:stä.
“Kahvin hinta on noussut viime vuodesta 41,44 %. Kahvia myytiin tammi-syyskuussa 333 121 118 eurolla” hän kertoo.
Ruoan hinnan noustessa kuluttajat ovat siirtyneet ostamaan edullisempia tuotteita ja kaupan omia merkkejä, arvioi Mattila.
Suomalaiset juovat vuosittain keskimäärin vajaat 10 kiloa kahvia. Yhteensä se teki viime vuonna 51 928 tuhatta kiloa kahvia. Määrä on pysynyt viime vuodet suunnilleen samana, selviää Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen tilastoista.
Suomessa paahdetun kahvin osuus on vähitellen pienentynyt, kun taas ulkomailla paahdetun tuontikahvin osuus on kasvanut. Suomeen tuotiin viime vuonna noin 57 miljoonaa kiloa raakakahvia, josta 80 prosenttia oli peräisin Brasiliasta, Kolumbiasta tai Hondurasista.
S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Nina Paavilaisen mukaan ketju on myynyt viime vuoden marraskuusta tämän vuoden lokakuuhun noin 18 miljoonaa kiloa suodatin- ja pannujauhatuskahvia.
“Tämä kattaa 95 prosenttia kahvituoteryhmän kilovolyymista”, hän täsmentää.
Paavilainen kertoo, että S-ryhmän asiakkaat ostavat keskimäärin 6 kiloa eli 12 pakettia kahvia vuodessa. Keskimäärin tämä on noin 0,7 kiloa yhdellä ostokerralla.
S-ryhmän asiakas ostaa noin 12 kahvipakettia vuodessa. - Paavilainen
Kuluvana vuonna suodatin- ja pannujauhatuskahvien myyntimäärä on ollut Paavilaisen mukaan markkinassa laskusuunnassa. Tämä johtuu rajuista hinnannousuista raakapapumarkkinassa.
“Suomalaiset juovat pääsääntöisesti arabica-pavuista jauhettua kahvia. Arabica-papujen hinta maailmalla on tuplaantunut viime vuodesta”, Paavilainen sanoo.
Syitä hinnannousulle on hänestä useita. Kahvipapusato on jäänyt sääolosuhteiden takia pieneksi, merikonttien saatavuudessa on ollut haasteita ja koronapandemia on vaikuttanut työvoiman saatavuuteen.
“Lisäksi Aasiassa on alettu niin ikään suosia arabicaa robusta-papujen sijaan”, Paavilainen lisää.
Mihin kahvin hinta voi sitten nousta?
Paavilainen sanoo raakakahvin raaka-ainehinnan olleen laskusuunnassa. Kuluttajan kahvin hintoihin vaikuttaa hänen mukaansa myös yleinen inflaatio, globaalit logistiikka- ja muiden kustannusten nousut ja laskut.
“Ensi vuoden alussa nähdään, mihin hintatasoon raakakahvin raaka-ainehinnat asettuvat. Kahvin kuluttajahintaan vaikuttavat kaiken kaikkiaan raaka-ainehintojen lisäksi eri sesongit, markkinointitoimenpiteet ja kilpailutilanne”, hän summaa.
- Osaston luetuimmat







