Tuottajien tyytyväisyys lomituspalveluihin hienoisessa laskussa
Etenkin lomitushallinnon tavoitettavuuteen toivotaan parannusta.Lomituksen asiakkaat ovat nyt hiukan tyytymättömämpiä palveluun kuin kaksi vuotta sitten. Asia selviää Kantar Agrin keväällä toteuttamasta Maatilojen kehitysnäkymät -tutkimuksesta.
Nyt lomituspalveluille annettiin arvosanaksi 7,90 asteikolla 1–10. Vuonna 2022 arvosana oli 8,09.
Vastaajat kokivat lomitushallinnon asiakaspalvelun muutosten heikentäneen palvelua.
Lomituksen paikallisyksikkörakenteen uudistus käynnistyi kaksi vuotta sitten. 38 paikallisyksikköä yhdistyivät 12 suuremmaksi alueelliseksi kokonaisuudeksi.
Riittävän suurilla lomitusyksiköillä on pyritty turvaamaan lomituspalvelujen sujuva järjestäminen, kun kotieläintilojen määrä vähenee, Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela kertoo tiedotteessaan.
Lomitusyksiköiden yhdistyminen sai tutkimuksessa osakseen sekä kritiikkiä että kiitosta.
Tutkimuksen avoimien vastausten perusteella palvelu oli joillakin alueilla parantunut yhdistymisen jälkeen. Toisaalta yhdistymisen myötä muuttuneet toimintatavat, kuten keskitetty asiakaspalvelu, herättivät myös kritiikkiä.
”Paikallisyksiköiden yhdistämisessä myös toimintatapoja yhtenäistettiin. Tällä oli tarkoitus muun muassa varmistaa asiakkaiden tasapuolinen kohtelu koko alueella. Muuttuneiden toimintamallien omaksuminen kuitenkin ottaa aikaa”, toteaa johtaja Päivi Wallin Melasta.
66 prosenttia asiakkaista kertoi saaneensa sijaisapua aina tai lähes aina silloin, kun ovat sitä tarvinneet.
Eniten on lomitettavien mielestä heikentynyt tavoitettavuus. Se sai nyt arvosanaksi 7,87, kun vastaava lukema kaksi vuotta sitten oli 8,14.
Tiedonsaannin riittävyys ja selkeys sai nyt arvosanaksi 7,77, kun kahden vuoden takainen lukema oli 7,98.
66 prosenttia asiakkaista kertoi saaneensa sijaisapua aina tai lähes aina silloin, kun ovat sitä tarvinneet. Vuonna 2022 vastaava luku oli 67 prosenttia.
Suurimmaksi syyksi siihen, miksei sijaisapua saatu, vastaajat ilmoittivat, ettei kunnalla ollut tarjota lomittajaa. 12 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei ollut käyttänyt sijaisapua, koska se oli liian kallista.
Ostopalvelulomittajiin oltiin edelleen tyytyväisempiä kuin kunnan lomittajiin.
Lomittajien ammattitaito arvioitiin suunnilleen yhtä hyväksi kuin vuonna 2022. Kunnan lomittajiin erittäin tyytyväisten osuus oli jopa noussut 42 prosentista 43 prosenttiin.
Avoimessa palautteessa tuli kuitenkin esille vastaajien huoli ammattitaitoisten ja luotettavien lomittajien riittävyydestä. Lomittajille toivottiin myös lisää koulutusta koneiden käyttöön.
Ostopalvelulomittajiin oltiin edelleen tyytyväisempiä kuin kunnan lomittajiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








