Kuluttaja kaipaa realistista tietoa tiloilta
Kuluttajat ja maataloustuottajat kaipaavat lisää keskinäistä vuorovaikutusta sekä nykyistä avoimempaa tiedonvälitystä. Kuluttajien pitää voida nähdä tuotannon arkea, ei ainoastaan joko siloiteltua tai kauhukuvaa tiloilta.
PTT:n, MTT:n ja Kuluttajatutkimuskeskuksen yhteisessä tutkimuksessa etsittiin keinoja kehittää elintarvikeketjun alku- ja loppupään yhteydenpitoa.
Tuottajien ja kuluttajien yhteisissä työpajoissa nousi esiin erityisesti kolme teemaa: luontevien kohtaamispaikkojen puute, toisen osapuolen tarpeiden ja toimintatapojen puutteellinen tuntemus sekä tuottajien ajan ja taloudellisten resurssien puute.
Kuluttajille mieluisin kohtaamispaikka olisivat heidän normaalisti käyttämänsä ruokakaupat. Tuottajien toivotaan tulevan niihin esittelemään tuotteitaan ja tuotantotapojaan.
Tuottajat puolestaan toivoisivat, että kuluttajat löytäisivät tiensä tilakauppoihin.
Myös kaupan ja elintarviketeollisuuden toivotaan edistävän tuottajien ja kuluttajien välistä vuorovaikutusta.
Ruokakasvatusta niin esiopetuksessa kuin kouluissakin halutaan lisätä, jotta kuluttajat tuntisivat ruuan tuotantoa nykyistä paremmin.
Kuluttajamarkkinoinnissa käytetään monen mielestä epäselviä käsitteitä. Niiden sisältöä pitäisi avata.
Tuottajille kaivataan koulutusta kuluttajien kohtaamiseen.
Esimerkiksi etu- tai kansalaisjärjestöt voisivat rohkaista kanssakäymiseen tai jopa tarjota foorumin vuorovaikutukselle, työpajoissa todettiin.
SATU LEHTONEN
Tapani Yrjölä, Katja Järvelä, Laura Koistinen, Terhi Latvala, Johanna Mäkelä, Ari Peltoniemi, Perttu
Pyykkönen, Anu Raijas, Suvi
Rinta-Kiikka: Miten lisätä kuluttajien ja tuottajien vuorovaikutusta?
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
