Valiolle jälleen uusi biokaasuauto – kyytiin mahtuu 48 tonnia maitoa
Uusi biokaasulla kulkeva maitoauto liikennöi Riihimäen ja Jyväskylän suunnalla. Valiolla on nyt maidonkeräilyssä käytössä kuusi nesteytetyllä biokaasulla kulkevaa autoa.Valion Riihimäen ja Jyväskylän meijeriin on toukokuun alusta alkaen kuljetettu maitoa uudella biokaasukäyttöisellä maitoautolla, yhtiö tiedottaa.
Nesteytetyllä biokaasulla kulkevan auton päästöt ovat tiedotteen mukaan 85 prosenttia pienemmät dieselillä kulkevaan keräilyautoon verrattuna.
Valion tavoitteena on lisätä biokaasuautoja maidonkeräilyyn vuosittain jakeluverkoston kehittyessä ja nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä.
Biokaasua käyttämällä voidaan pienentää kuljetuksen kasvihuonepäästöjä jopa 85 prosenttia fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Valiolla on nyt maidonkeräilyssä käytössä kuusi nesteytetyllä biokaasulla kulkevaa autoa. Kokemukset niiden käytettävyydestä, toimivuudesta ja luotettavuudesta ovat erittäin hyviä.
Nesteytetyllä biokaasulla kulkevan auton päästöt ovat tiedotteen mukaan 85 prosenttia pienemmät dieselillä kulkevaan keräilyautoon verrattuna.
Uusi maitoauto käyttää polttoaineenaan teollisuuden sivuvirroista sekä yhdyskuntajätteestä valmistettua nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä.
”Uusi biokaasulla kulkeva keräilyauto on aiempia biokaasuautoja tehokkaampi, ja siksi sillä voidaan kerätä ja kuljettaa maitoa suurempia määriä kuin aiemmilla pienempitehoisilla kaasuautoilla. Maitoa voidaan ottaa kyytiin maksimissaan noin 48 tonnia eli keskimäärin noin 18 Valion maitotilan maidot”, kertoo Valion maidonkeräilystä ja kuljetuksista vastaava logistiikkapäällikkö Petteri Laine tiedotteessa.
Hartolassa, Sysmässä ja Joutsassa maitoa Valion tiloilta keräävä auto liikkuu päivässä noin 800 kilometriä ja se tankataan joko Jyväskylässä tai Lahdessa.
Valion maidonkeräilyautoilla ajettiin vuoden 2023 aikana yhteensä 18,8 miljoonaa kilometriä, josta noin 1,2 miljoonaa kilometriä ajettiin biokaasukäyttöisillä maitoautoilla.
Seuraavat maidonkeräilyyn tulevat biokaasuautot ovat lähdössä liikenteeseen tulevana syksynä ja alkuvuonna 2025. Suurin este niiden lisäämiseen on tällä hetkellä tankkausverkoston rajallisuus.
Valion maidonkeräilyautoilla ajettiin vuoden 2023 aikana yhteensä 18,8 miljoonaa kilometriä, josta noin 1,2 miljoonaa kilometriä ajettiin biokaasukäyttöisillä maitoautoilla. Tämä pienensi maidonkeräilyn päästöjä yhteensä noin 750 hiilidioksiditonnia vuodessa. Se on noin 6 prosenttia maidonkeräilyn kokonaispäästöistä.
”Vaikka kuljetusten osuus Valion tuottaman maidon hiilijalanjäljestä on vain noin 1,5 prosenttia, on logistiikan fossiilisten päästöjen vähentäminen tärkeää paitsi Valion, mutta myös koko Suomen ilmastotavoitteiden kannalta”, Laine summasi tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









