Suomalaiset pitävät tuttuja ruokabrändejä tuotemerkeistä vastuullisimpina
SBI:n mittauksen mukaan suomalaiset pitävät vastuullisimpana vanhoja tunnettuja brändejä. Ykköspaikalle nousi Valio.
Suomalaisten kuluttajien näkemyksiä brändien vastuullisuudesta on jälleen mitattu. Ykköseksi listauksessa ylsi Valio. Kuva: Vesa LaitinenVuosittain toteutettava Sustainable Brand Index (SBI)-vertailu mittaa kuluttajien käsityksiä brändien vastuullisuudesta.
Tuoreen vertailun mukaan suomalaisten kuluttajien mielikuvissa vastuullisimpia ovat perinteiset brändit. Viiden kärki vuoden 2023 listalla on Valio, S-Ryhmä, Elovena, Myllyn Paras ja Yliopiston Apteekki.
Seuraavilla sijoilla listauksessa ovat Prisma, Fiskars, Fazer, Oululainen ja S-Market, K-Supermarket, Kotimaista, Finlayson, Kariniemen ja Saarioinen.
”Poikkeuksellisina aikoina moni on ymmärtänyt, millaisia vahvuuksia elinvoimainen kotimainen maatalous ja ruoka-alan yritykset ovatkaan kriisien keskellä”, Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme toteaa tiedotteessa. Hurme pitää suurena kunniana, että suomalaiset mieltävät Valion Suomen vastuullisimmaksi brändiksi.
Sustainable Brand Index -mittauksessa selvitetään kuluttajien mielikuvia brändeistä. Se ei siis mittaa eikä arvioi brändien vastuullisuustoimenpiteitä.
Brändit valitaan vertailuun yleisen tunnettuuden, liikevaihdon ja markkinaosuuden perusteella, joten mukana ei ole pieniä yrityksiä tai tuotemerkkejä.
SBI-vertailu on Euroopan suurimpia riippumattomia vastuullisuutta tarkastelevia bränditutkimuksia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





