
Video: Kuljetusyrittäjä Sampo Puurusen keksimä Sora-Sampo auttaa nopeasti, kun tie pettää
Puunkuljetusyrittäjä Sampo Puurunen kehitti laitteen, jolla puutavara-auto pystyy itse sorastamaan metsätien.
Sora-Sampo syntyi Pudasjärvellä toimivan kuljetusyrittäjän Sampo Puurusen ideasta. Kuva: Kai TirkkonenKehnot metsätiet ovat valitettavan tuttuja pudasjärviselle Sampo Puuruselle. Kymmenen kuljettajaa työllistävälle puunkuljetusyrittäjälle on arkipäivää, että joku autoista on hankaluuksissa, kun tie pettää alta tai auto jää kiinni.
Ensiapuna teille levitetään mursketta, joka täyttää renkaiden alla painuneet raiteet ja parantaa maan kantavuutta.
Murskeauton ja mursketta levittävän traktorin tai kaivinkoneen tilaaminen maksaa kuitenkin aikaa ja rahaa, eikä murskeauto aina pääse joka paikkaan.
30 vuotta kuljetusyrittäjänä toiminut Puurunen alkoi muutama vuosi sitten tutkia, pystyisikö soran levittämään myös itse.
Hän otti yhteyttä konepajayrittäjätuttuunsa Seppo Piriin ja alkoi hänen kanssaan kehittää suppilomaista metallilaatikkoa, jonka pystyy siirtämään puuauton lavalle.
Laatikon pohjaluukut aukeavat kauko-ohjaimella, ja murske putoaa renkaiden välistä tielle vauhdissa. Yliajavat renkaat lanaavat murskeen raiteille. Muuta ei tarvita, tie on heti valmis.
”Tavara saadaan justiinsa siihen, mihin tarvitaan eli raiteille”, Puurunen myhäilee.
Sora-Sampo valmistui koekäyttöön keväällä 2021.
”Kaksi vuotta on nyt kokeiltu ja harjoiteltu”, Puurunen toteaa. Pientä hiomista vielä olisi, jotta laite olisi täydellinen.
Esimerkiksi laatikon pohjan kulmat saisivat olla nykyistä jyrkemmät, jossa sora tulisi kovemmalla paineella alas.
Keksintö on kiinnostanut puunkuljetuspiireissä. Myös metsäfirmat ovat nähneet laitteen hyödyt.
”Kun on tilanne päällä, saadaan nopeasti tie korjattua.”
Puurusen mukaan laite sopii jokaiseen puutavara-autoon Suomessa.
Laitteella on tuotesuojaus, ja Puurunen on halukas myymään oikeudet sopivalle tekijälle.
”Itseäni ei laitteen valmistus kiinnosta, mutta testaan ja kehitän mielelläni.”
Laatikkoon mahtuu 13 kuutiometriä mursketta. Sillä kunnostaa 200–300 metriä metsätietä. Parhaillaan kehitteillä on peräkärry, jotta saisi vietyä enemmän tavaraa kerralla.
Puurunen laski yhdessä paikallisen metsänhoitoyhdistyksen kanssa, paljonko tien kunnostus laitteella maksaa ja hinnaksi tuli noin euron per metri. Kilometrin kunnostus maksaisi siis noin tuhat euroa, sisältäen murskeen ja ajon.
Uutta tietä tällä laitteella ei tehdä, mutta esimerkiksi kelirikon vuoksi hankalat paikat pystyy väliaikaisesti parantamaan kantaviksi.
”Valtiokin täsmäkorjaa”, Puurunen toteaa.
”Tienhoitokunnat ovat entistä tarkempia. Jos tie särkyy, tietysti jäljet korjataan”, hän vakuuttaa.
Keksinnön avulla puutavara-auto pystyy kunnostamaan tien ajokuntoon nopeasti ja helposti. Keksintö parantaa kuljettajien työllisyystilannetta kesäkaudella, jolloin normaalisti on hiljaisempaa. Kuva: Kai TirkkonenPuurusella on Pudasjärvellä oma soramonttu, minkä lisäksi hän kuuluu Kuljetuspudakseen, jonka montulta saa ottaa soraa.
Sora lastataan laatikkoon puunosturin kouralla, johon kiinnitetään soran ottoa varten erillinen kauha. Kauhan ja kaksiosaisen laatikon saa pois vartissa, minkä jälkeen auto on jälleen valmis puun ajoon.
Puurusen mukaan internetin kautta maailmalta saa kaikenlaisia ideoita, miten työtä voi helpottaa.
Sora-Sampo muhi päässä jonkin aikaa.
”Se vain välähti mieleen, miten se pitää tehdä.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat








