Lukijalta: Toimimattomat yhteydet karkottavat joukkoliikenteestä nekin, jotka haluaisivat sitä käyttää
Suomen hienoimmat paikat ja nähtävyydet löytyvät pääasiassa kehäkolmosen pohjoispuolelta, mutta sen ei pitäisi olla peruste siihen, että maakunnissa junamatkoista on tehty kohtuuttoman pitkiä, kirjoittaa Päivi Pulkkinen Joensuusta. ”Julkista liikennettä olisi mukava suosia aina kun mahdollista, mutta se on välillä tehty niin hankalaksi, ettei sitä kestä vihertävinkään sielu.”
Junaliikennettä ruuhka-Suomen ulkopuolella. Juna ylittämässä Iijoen. Kuvituskuva. Kuva: Kai TirkkonenTurun ja Helsingin välisestä junamatkasta halutaan miljardien ratahankkeella nipistää vartti pois. Mitä on 15 minuuttia ihmisen elämässä?
En ole koskaan Turussa asunut, mutta ei se niin kauhea paikka voi olla, etteikö sieltä varttituntia hitaamminkin pois ehdi.
Koko Suomen julkinen liikenne tuntuu tähtäävän Helsinkiin siirtymiseen ja sieltä poistumiseen kuluvan ajan minimointiin.
Kokonaan unohtuu, että on muitakin matkustustarpeita. Julkista liikennettä olisi mukava suosia aina kun mahdollista, mutta se on välillä tehty niin hankalaksi, ettei sitä kestä vihertävinkään sielu.
Etenkin jos reitillä ei ole suoraa yhteyttä, liian pitkiksi rakennetut vaihtovälit venyttävät matkustusajan kohtuuttomaksi.
Vai mitä sanotte esimerkiksi tästä. Etäisyys Joensuusta Helsinkiin 440 kilometriä. Matka-aika suoralla junayhteydellä kestää parhaimmillaan noin 4,5 tuntia. Kohtuullista, eikö?
Entäpä matka Joensuusta Rovaniemelle? Etäisyys on 550 kilometriä, matka-aika julkisilla 11 tuntia. Matkalle osuu minimissään yksi tai kaksi vaihtoa, vaikka miten junailisi. Kun vaihtoväli on venytetty puoleentoista tuntiin tai lähemmäs kolmea tuntia ja osa matkasta on taitettava junaa merkittävästi hitaammalla linja-autolla, on lopputulos tuntuva. Tuntuu ainakin istumalihaksissa.
Idästä pohjoiseen tai poikki Suomen julkisilla kulkuneuvoilla matkaavan suhteellinen kurjistuminen on ihan eri luokkaa verrattuna turkulaisen viidentoista minuutin lisäkärsimykseen, vaikka täällä itärajalla leppoisampia luonteita muuten ollaankin.
Eri luokkaa, tai eri yhteiskuntaluokkaa. Liekö maalaisten maakunnissa matkustamisella niin väliäkään?
Kyllä maakuntakeskusten välinen liikenne pitää saada sujuvaksi myös muuten kuin Helsinki-keskeisesti.
Voisi ajatella että sujuvalla julkisella liikenteellä olisi merkitystä myös matkailun edistämisessä. Suomen hienoimmat paikat ja nähtävyydet löytyvät pääasiassa kehäkolmosen pohjoispuolelta.
Päivi Pulkkinen
Joensuu
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









