Lukijalta: Länsirata on posketon raidehanke – rahat pitäisi ohjata teiden kunnossapitoon ja kehittämiseen
”Valitsisin huomattavasti mieluummin edullisemmat junaliput, luotettavat aikataulut sekä toimivan nettiyhteyden kuin nopeamman matka-ajan”, kirjoittaa Arttu Laaksonen.Turkulainen kokoomusnuorten varapuheenjohtaja Arvi Tolvanen puolusti mielipidekirjoituksessaan (MT 12.8.) kannattamatonta länsiratahanketta. Melkoista raidepopulismia!
Länsiradan raidehankkeen hintalappu on valtava. Viimeisimmät hinta-arviot ratahankkeelle – noin 3 miljardia euroa – tarkoittaisivat sitä, että suoran Turku–Helsinki-junayhteyden kaavaillun 30 minuutin matka-ajan säästö maksaisi 100 000 000 euroa per minuutti.
Länsiradan kalliit minuutit eivät näytä heijastuvan valtion tiukkaan taloustilanteeseen, vaikka junien käsittämättömän heikkoja nettiyhteyksiä parantavan hankkeen rahoitus, viisi miljoonaa euroa, lakkautettiinkin ja joukkoliikenteen arvonlisäveroa korotetaan 10 prosentista 14 prosenttiin.
Ainakin minä aktiivisena junamatkustajana valitsisin huomattavasti mieluummin edullisemmat junaliput, luotettavat aikataulut sekä toimivan nettiyhteyden kuin nopeamman matka-ajan yhdistettynä nykyiseen nettiyhteyteen ja epävarmoihin aikatauluihin.
Kaiken lisäksi Euroopan unionin kesäinen ilmoitus jättää hanke ilman EU-rahaa tarkoittaa kustannusten kaatumista kuntien niskoille. Valtio siis katsoo vierestä, kun heikentyvässä taloustilanteessa olevat kunnat sopeuttavat talouttaan eli kasvattavat velkaansa ja leikkaavat palveluistaan raidehankkeen kustannuksella.
Hallituksen kannattaisi tarkastella budjettiriihessä posketonta raidehanketta. Maakuntien, kuten Varsinais-Suomen, teiden kunnossapito sekä tiestön kehittäminen, kaipaisivat kipeästi lisärahoitusta. Raidehankkeen rahat pitäisi ehdottomasti ohjata niihin.
Arttu Laaksonen
opiskelija, Salo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









