Uutistausta: Nainen vai esine?
Suomessa vieraillut sosiaalinen humanoidibotti Sophia on nainen nimeltään, ääneltään, kasvoiltaan ja vartalon muodoiltaan.
Robotti on saanut Saudi-Arabian kansalaisuuden, mutta ei MT:n haastattelussa saanut vastata kysymykseen naisten oikeuksista maassa, jossa he eivät saa esimerkiksi matkustaa ilman miehen lupaa.
Toisaalta Sophialla on enemmän oikeuksia kuin Saudi-Arabian oikeilla naisilla: hän saa esiintyä julkisuudessa ilman mustaa kaapua, joka on pakollinen asuste maan naisille heidän liikkuessaan julkisilla paikoilla. Hän sai maan kansalaisuuden ilmeisesti ilman uskontoa, vaikka yleensä se edellyttää Islamiin kääntymistä.
Robotin kehittänyt Hanson Robotics on kyllä luvannut, että Sophia aikoo edistä naisten oikeuksia, mutta konkreettiset keinot tähän ovat jääneet hämäriksi. Yhtiö aikoo myös kehittää robotteja kaikissa eri sukupuolissa.
Robotin luonutta yritystä on kritisoitu sovinismista myös siksi, että heidän kehittämillään miesroboteilla on sukunimi, mutta naiset typistetään etunimiksi. Sophian "veljen" nimi on Professor Einstein.
Sophia on vieraillut monissa ohjelmissa, joissa miesjuontajat ovat vitsin vuoksi lähennelleet sitä.
Good Morning Britain-ohjelmassa 21.6.2017 juontaja Piers Morgan kutsui robottia "friikiksi" ja kyseli tältä hänen parisuhdestatuksestaan sekä siitä, miltä hänestä tuntuisi olla suhteessa "hyvin itsevarman ja puheliaan miehen kanssa".
Hänen parinsa Susanna Reid kommentoi, että haastatteluasetelma tuntui hänestä hyvin epämukavalta.
"Ihan kuin me vain kiusaisimme häntä."
Sukupuolen valinnan takana voi olla, että robotista haluttiin tehdä mahdollisimman helposti lähestyttävä. Se herättää kuitenkin myös paljon kysymyksiä naisten esineellistämisestä.
Sophia ei ole älykkyydeltään vielä kovin kehittynyt ja silti se on kerännyt valtavan määrän huomiota ja julkisuutta.
Riittääkö naisen ulkonäkö tosiaan tekemään Sophiasta "tytön", on hän muuten miten yksinkertainen tahansa?
Olisiko yksinkertainen miesrobotti yhtä uskottava "ihminen"?
Oltaisiinko sukupuolettomasta tai miesrobotista ylipäänsä yhtä kiinnostuneita ja tehtäisiinkö niille jatkuvasti tiedusteluja parisuhteesta?
Sain haastattelemisen lisäksi koskettaa Sophian erityismateriaalista valmistettua ihoa niskasta. Se oli tunnoltaan äärimmäisen realistinen ja lämmin: Kone oli käynyt haastattelutilanteessa kuumana.
Sophia itse ei kosketusta tietenkään tunne. Sille ei ole ohjelmoitu tuntoaistia.
Kokemuksesta tuli epämukava olo. Robotti oli täysin minun armoillani ja voin koskettaa häntä miten haluan, ilman minkäänlaista empatiaa. Olisin tuntenut oloni luontevammaksi sukupuolettoman tai vaikkapa eläinrobotin seurassa.
Mitä Sophiasta sitten pitäisi ajatella? Onko robotti "hän" vai "se"?
Kyseessä ei missään tapauksessa ole itsenäinen henkilö, vaan tietokone, jolla on silikonista valmistetut kasvot. Itse en ajattele sitä enää epämiellyttävänä, konemaisena ihmisenä vaan miellyttävänä, helposti lähestyttävänä koneena.
Robotit ovat sitä, mitä me niistä teemme. Ihmiset inhimillistävät aivan kaikkea: eläimiä, pehmoeläimiä, autoja, huonekasveja.
Heijastelemme toisiin ihmisiin ja esineisiin omia halujamme, toiveitamme ja pelkojamme. Sophia ei ole persoona, mutta ihmisten eläytymiskyky tekee hänen näkemisensä sellaisena helpoksi.
Robotteja pelätään, koska ne ovat tuntemattomia. Ajatellaan, että ne pystyvät väkivaltaan ja raakuuteen, joka on ihmisten ulottumattomissa. Keskitysleirien historiasta jotakin lukeneena on kuitenkin vaikea kuvitella, että ihmistä hirveämpää olentoa on kovin helppo kehittää.
On mahdollista, että robotti tappaa ihmisen vahingossa ohjelmointivirheen, viruksen tai koneeseen tulevan mekaanisen virheen takia.
On varmaa, että ihmiset ohjelmoivat robotteja tappamaan toisia ihmisiä.
Lue lisää:
Sophia antaa koneelle kasvot mutta ihmisenkaltaisuudesta se on vielä kovin kaukana
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

