Johtamisen parantaminen on aloitettava ajoissa
Johtaminen ei muutu paremmaksi perinteisellä keinolla, siis konsulttien johtamalla alatason kouluttamisella, tai sitten modernin kuuloisella tekoälyn käytöllä, kirjoittaa Osmo Nieminen.Olen kuullut pääministeri Sanna Marinin ainakin kaksi kertaa mainitsevan tärkeäksi kehittämisen kohteeksi julkisten toimintojen johtamisen. Sitähän se onkin, mutta kuinka tehdä se?
Omat kokemukseni palvelujen käyttäjänä, esimiestehtävissä ja erityisesti konsulttina vahvistavat sen, ettei julkishallinnon johtaminen ole kunnossa.
Perussyy on tietenkin todellisten suorituskykymittarien puute. Näiden keinotekoinen kopiointi avoimelta sektorilta ei toimi. Johtajat valitaan nyt usein fraseologian hallinnan, julkisen näkyvyyden, suhteiden, koulutuksen, vuorossaolon, iän ja ”helppo valinta” -periaatteen perusteella.
Arvostamani esikuva johtamisen alalla sanoi kerran, että ”johtajan on pidettävä ihmisistä”. Tämän periaatteen soveltaminen rappeutuu usein käytännöksi, jossa ”kulmahuoneeseen” uskaltautuvat saavat itselleen etuja tai sitten johtamistehtävässä oleva pitää kyllä ylemmistään muttei välitä alaisistaan.
Tilanne on nyt se, että monissa toiminnoissa myös ne, joiden varassa organisaatiot toimivat, alkavat lamaantua. Ulospäinkin näkyvä suoritustason heikkous turhauttaa ja nolottaakin asiasta huolta kantavia.
Johtaminen ei muutu paremmaksi perinteisellä keinolla, siis konsulttien johtamalla alatason kouluttamisella, tai sitten modernin kuuloisella tekoälyn käytöllä.
Valtakunnan ylimmillä tasoilla on johtamiseen puututtava konkreettisesti ja aloitettava käytäntö, että johtajaksi valitaan aina ”ihmisistä pitävä” ehdokas ja hänelle annetaan tehtäväksi rakentaa suoritteistaan ylpeä organisaatio.
Tämä on pakollinen alku julkisten toimintojen suorituskyvyn nostolle, arvostuksen palauttamiselle ja niissä työskentelevien ihmisten hyvinvoinnille, terveydelle.
Osmo Nieminen
Lempäälä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
